Carina´s Blogg

Alla inlägg den 12 november 2014

Av Carina - 12 november 2014 15:30

Sakta men säkert blir jag nu bättre,men jag är långt i från bra.

Tänkte gå till vårdcentralen och få hostmedicin utskriven så att jag får sova om natten.Men gav upp innan jag hann betala.Satt i 40 minuter med min kölapp för att få anmäla mig och ingenting hände,ingen blev uppropad och bacillerna frodas i detta väntrum.Alla hostade och nös till och med hon i receptionen.

Så jag gav helt enkelt upp och tänkte det som inte härdar det dödar.

Finns ju dom som är sjukare än mig så jag får väl stå  ut med denna hosta och sömnlösa nätter.

I morgon är det dags att återvända till jobbet igen.


Var på en föreläsning om Första hjälpen för hund. Väldigt bra veterinär som höll i detta.

Andning-blödning-chock.

När det pratades om andning,hur man gör när en hund sätter i halsen,blev det genast mycket jobbigt för mig.Eftersom vår förra karelare dog i min famn, pågrund av att hon satte en liten levergodis fel, så  blev jag påmind om detta igen.Fick verkligen bita i hop och tänka -Carina det var inte ditt fel...

Men det är inte alls lika lätt som veterinären beskrev att få ut något som satt sig fel,vilket jag även berättade.


Man har ju hört en del "tuffa jägare"som påstår sig sy i hop sin hund i skogen då de blivit sprettade av ett vildsvin.

Det är straffbart.Man får under inga omständigheter sy i hop sin hund,det gör veterinären.Där i mot ska man ha en förstaförbandslåda med sig i bilen och lägga ett tryckförband.Inget annat är tillåtet.


Ormbett hur är det med det då ? Låt hunden ligga så stilla det bara går.Bär den till bilen och åk in direkt.Inget kortison ska du ge,som det sades förut.Bara att åka in,men ring gärna först.

Viktigt att man lägger in telefonnummer i sin mobil till veterinären samt djursjukhus.


Om hunden hamnar under vattnet och nästan drunknar är det viktigt att vända upp och ner på hunden och skaka ut allt vatten.Köp en foliefilt till människor på apoteket och ha i bilen.Perfekt värmefilt till hundar,för det är viktigt att hålla den varm då den blivit nerkyld.


Men A och O för att minska skador på en hund är att ha en bra kondition. Då kommer hunden snabbare undan när den tex behöver vända snabbt i från ett vildsvin.

Du kan inte släppa en otränad hund,det är som att springa ett maraton utan att ha tränat.Och det skulle du väl aldrig utsätta dig själv för ? eller ?

Så behandla din hund så som du själv vill bli behandlad.Med kärlek  och respekt och ett sunt förnuft.Har du inte tid att konditionsträna din hund innan jakten ska du inte släppa din hund.

 

Blev även tipsad om dessa cykel lampor från Kjell & company att sätta på pejlen eller västen.

Mörkret kommer rätt tidigt nu på eftermiddagen och med dessa lampor ser du hunden betydligt lättare.

Bra investering.  



  

En snabb och enkel vegetarisk pasta rätt har du här - Tapenade - och tomatpasta, receptet hittar du här >>> 




Svårt att välja färg på naglarna och jag vill ju gärna förnya mig

 

Så här blev det i dag.



Livet är för kort för att stressa upp sig över personersom inte ens förtjänar att vara ett problem i ditt liv



Kram

Carina

Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Ovido - Quiz & Flashcards