Carina´s Blogg

Alla inlägg under december 2015

Av Carina - 29 december 2015 19:30

Man blir lätt dagvill då man är ledig och är i skogen hela dagarna.

Vi har varit i Huddinge skogarna i två dagar.

Hade STORA förhoppningar om att finna mycket spår nu när det kommit lite snö.

Men det var inte alls mycket till spår,nästan kusligt lite.

Vi skulle jaga älg i måndags med Tezz,inte ett älgspår.Men ett vildsvin fick hon tag på och till en början gick det in i marken men buktade tillbaka och drog all världens väg.Tänk att ett vildsvin kan springa så lång med den kroppen.

Själv orkar jag knappt gå upp för ett berg utan att tro att jag snart ska dö.

  

Vi hade riktigt fint väder och Tezz fick röra på sig.EFter avslutad lunch var det Jasnys tur.Hon fick tag på räv,men ingen lyckades komma åt den.Vi var inte så många skyttar ute.


Vi hade strömlöst hela natten,ja nästan i alla fall.

Strax innan klockan 23 i går kväll slocknade det i alla tre husen och vid 03:50 kom strömmen tillbaka.Vilket innebar en nästan sömnlös natt för min del.Låg så klart ( så som bara vi kvinnor kan)och grubblade över hur länge ska vi vara utan ström ? vad händer med maten i frysen ? får jag mitt morgon kaffe ? osv osv.

Tycker att vi har haft strömlöst lite för ofta nu på sista tiden.Men det hör väl till när man bor som vi gör.Träd som faller över  ledningar.

I dag testade vi två andra såter i Huddinge.Hade Rea med mig och inte ett spår i första såten.I den andra såten såg vi spår,men det var spår från dagen innan.Kan tänka mig att djuren står och trycker vid sommarstugorna nu.

  

Efter lunch släppte vi Jasny igen för att se om vi kunde få fatt på räven igen,men den drog åt ett helt annat håll i dag och vi stod då helt fel. Men vi hade i alla fall tur med vädret.

Hundarna har fått komma ut i skogen och vi har fått frisk luft och motion.

Men jag ska erkänna att i kväll är jag sliten i kroppen.Kan bero på dåligt med sömn,eller alla kuperade berg i Huddinge.


Efterfrågan på valpar är stor nu och det är ju roligt.Men jag undrar vad en del hundägare tror?

Fick ett mail från en kille som bor norr om stan.Han var intresserad av en ny tax,men kunde inte lösa den dagliga omsorgen med hunden och tyckte att hunddagis var för dyrt.

Han jobbar i stan och undrade om jag kunde möta upp honom där och hjälpa honom att se efter hunden på dagarna ?


Ja man kanske skulle sattsa på ett rullande hundagis.Nej skämt åt sido, nöjer mig med att ta hand om mina egna hundar.Har fullt upp med dem då de är fem små sötnosar.


Receptbloggen är uppdaterad med nytt recept.


  

Laxlasagne,ni bara måste laga den.Receptet hittar du här >>>



Att bli bättre på att stå upp för sig själv är som att gå in ett par nya skor-

det kan skava till en början men sen blir det riktigt skönt.



Kram

Carina




Av Carina - 27 december 2015 18:30

Nu är glada julen slut och om ett par dagar dansar granen ut...

Tycker det är mysigt med tomtar och gran,men tröttnar lika snabbt på dem.Så fort nyårsafton är över så tar det inte många dagar förrän granen och tomtarna är borta.


Julafton firade Kent och jag tillsammans med Isabella och Minou.Dom kom till oss redan dagen före,vi åt då middag och spelade bingolotto-uppesittarkväll.Vann två nya lotter,man får vara glad för det lilla.

Julafton startade vi med tomtegröt och bakade sedan pepparkakor.

    

Minou var otroligt tålmodig och väntade så dukigt på att få öppna julklapparna.


 

Vi tittade på Kalles julafton och åt middag innan det var dags för paket öppning.


   

Munspelet blev nog mest uppskattat.


 

Det blev en lugn och mysig julafton och jag är så glad att ni - Minou och Isabella kom och firade jul med oss.


Tjejerna sov kvar till juldagen.På eftermiddagen åkte Kent och jag iväg för att vaka vildsvin,men inte ett svin i sikte.

Dom låg väl och tryckte i stormen.


Annandagjul var vi bjudna ut till Ornö på jakt.

Jag fick älgkviga på mig men hade drevkdjan bakom och vågade inte skjuta.I andra såten såg jag inget vilt alls.

Det var en vacker men kall dag.Fyra rådjur föll i backen.

Jakten avslutades med gemensam jullunch.Mycket god och fantastiskt trevligt.Tack Jimpa för att vi fick komma.


I dag har vi jagat i Enhörna.

Nora fick inte tag på något.

Jasny fick tag på älgko och kalv,såg dem men det var inget bra skottläge så tyvärr sprang de vidare.Så i dag blev inget skjutet.Mycket frisk luft och trvliga jaktvänner.

Nu vet vi ju vad som finns i skogen och väntar på oss vid ett annat tillfälle,man får se det positiva med det som inte föll i backen.


Snön har kommit och jag hoppas att vi får lagom mycket nu och att det får ligga kvar,blir ju ljusare och roligt med spårsnö.


Det viktigaste är inte vad som finns under granen,utan vilka som finns runt den.



Kram

Carina






Av Carina - 22 december 2015 16:15

Tänk om alla blev lika glada då dom träffade mig ?

Hundarna blir glad bara jag kommer in efter att ha varit ute och har slängt sopor.

Men sedan finns det en till som blir glad när jag kommer och det är mitt barnbarn - Minou.

Underbart mysigt att få hämta henne på förskolan.Fick en bamse kram av henne och flera gånger sa hon MIN FARMOR.

Vi åkte hem till oss och lekte innan det var dags för Gabriella och Nicklas att komma på middag.

    

Önskar att jag hade mer tid för denna underbara tjej.


Minou sov kvar och i dag vid nio tiden lämnade jag henne på förskolan.Jag hade lite annat uppbokat och tänkte att det blir roligare för henne på förskolan.

När jag parkerade bilen utanför säger Minou -Nej inte dagis farmor.

Flera gånger upprepade hon det,och vi går ändå in mot dagis.Jag tänkte att hon kanske inte menar det.För jag vet ju att hon älskar sitt dagis,kompisarna och fröknarna.När vi kommit in på gården stannar hon framför mina fötter och sträcker upp armarna och börjar gråta.

Krokodil tårar trillar ner för hennes kind,samtidigt som hon hulkar -Nej farmor inte dagis.

Gissa om det gjorde ont i mitt hjärta.Men samtidigt vet jag ju att hon faktiskt gillar dagis.

Oj så ledsen hon blev mitt älskade lilla barnbarn.

Farmor kommer och hämtar dig i morgon igen,lovade jag Minou.

Det kändes riktigt tugnt att åka ifrån henne i dag.Som om jag inte ville förstår henne - Nej farmor inte dagis.

Och jag min dumma nöt lämnar henne där ändå,det var väl inte snällt gjort av mig.



Fick ett samtal från en blomsteraffär  idag vid 13 tiden.

-Hej vi har ett blombud till dig Carina.

-Åh så trevligt svarade jag,så klart.

-Rondovägen 51 bor du på ?

-Nej det var fyra år sedan jag bodde där,svarade jag och hon fick då min nya adress och svarade att då sänder jag det vidare till en annan blomsteraffär.


Och nu undrar ju jag såklart vem det är som skickar blommor till mig och inte vet om att jag har flyttat.

Nyfiken i en strut är vad jag är nu...



Har ni ätit saffranspannacotta?

Om inte så gör det,för det var riktigt gott och passar bra nu så här i jultider.

  

Receptet hittar du här >>>



Kram

Carina


Av Carina - 21 december 2015 13:00

Alla människor har lika mycket värde,i mina ögon.

Blir lite eller mycket illa berörd då man kallar människor med funktionsnedsättning för muppar.

Muppar för mig är ett tv program (bild lånad från google).


I går jagade jag i hop med en man,på marken finns ett boende för förståndshandikappade,ett gruppboende.

Mannen kallade det för mupphemmet,och jag var tvungen att bita mig i tungan,jag blev riktigt besviken på honom och hans människosyn.Han sjönk i mina ögon.Nästa gång kommer jag inte att vara tyst,ingen människa ska bli kallad för mupp.Vi är alla lika mycket värda,vi har bara olika behov och möjligheter i livet.Och ingen är perfekt,glöm inte det.


Jullov men ingen sovmorgon.

Kent jobbar och går upp vid sex,vilket betyder att även jag måste upp då för att hjälpa till med hundarna.

När dom fått sin mat och promenad satte jag fart här hemma.Fixa middagen till kvällen och en massa annat.

Tandläkaren har jag hunnit med och inte ett hål,gissa om jag blev glad.

Lämnade blodprov och tvättat bilen.Känner mig grymt effektiv.


  

Denna fisksoppa är så enkel att göra och blir så grymt god.Receptet hittar du här >>>



Kram

Carina

Av Carina - 20 december 2015 19:00

+ 12 grader varmt och den fjärde advent.Känns lite märkligt måste jag säga.

Kent pratade med Jörgen i går,som fött upp Tezz,han bor i Strömsund,där är det färdig jagat nu på grund av snön.

Undrar om vi får en vit vinter i år ?


I morse såg vi till att vara först vid samlingsplatsen där jaktlaget träffas.Vi hade med oss glögg,pepparkakor och lussebullar.Ville göra det lite extra mysigt så här fyra dagar innan julafton.Gjorde upp en brasa och värmde på glöggen vilket var klart lagom då dom andra i jaktlaget kom.

Dagens jakt blev i tre såter.Och det var jakt i alla tre.

Såt ett och två hittades rådjur som jagades riktigt fin,men inget blev skjutet.

I såt tre gick hundföraren direkt på hjortar som hunden jagade och tre föll i backen.Bra avslutning på dagen.

  

Nu är man så där lagom trött efter en heldag i skogen.Middagen är avklarad och snart ska jag hasa mig ner i soffan.

I morgon kommer dotter med pojkvän på middag,så efterrätten är nu fixad till i morgondagen.Ska även låna hem vårt efterlängtade barnbarn.

Jullovet kommer att fyllas med massor av aktiviteter,så sysslolös blir jag inte.




Kram

Carina





Av Carina - 19 december 2015 20:00

Tänk att jag nu har fått mitt välförtjänta jullov.

För välförtjänt är just vad det är,både för oss och våra elever.

Ladda batterierna och starta upp igen den 7 januari.Då vi går mot ljuare tider,våren,sommaren och studenten.


Vi avslutade terminen med ett julbord på Tyrol.Ett julbord som inte gick av hackor,nämligen ett vilt julbord.

Förutom älg,rådjur,vildsvin och renkött hade dom björn och bäver.

Riktigt läckert och fantastiskt gott.Smakade på allt utom bäver,det gick inte riktigt att bli frestad utav.

Blev dock lite besviken på deras färsrätter,så torrt och kompakt.Förstår inte hur dom kan få det att bli så ?

Jag tillagar alla mina färsrätter på vilt och har nog aldrig lyckats få det så torrt och kompakt.Men den kocken kanske gillar det,vad vet jag.

Julbordet avslutades redan vid 14-tiden och då passade vi på att gå vidare,vi som inte hade brottom hem.

Det blev en trevlig avslutning på eftermiddagen/kvällen,vi stannade till vid några barer innan vi skildes åt.

  


I dag har jag jagat,såg varken björn eller bäver däremot rådjur,hjort och vildsvin.

Det sköts ett rådjur,men inte för våra hundar.

Vädret var riktigt behagligt + 11 grader,varmare än på midsommarafton.

Vi släppte hundar i två såter,tredje såten gick jag och Peter och klappade händer och tjoade.

Hade någon sett oss så skulle dom nog tro att vi rymt  från psyket eller något liknande.Men vad gör man när såten är liten och skyttarna är sugna på jakt.

Blev inget skjutet,däremot ömma handflator och svettigt underställ.

Kom upp i över 11000 steg i dag,vilket känns bra.

  

Rea fick vara med då rådjuret skulle pälsas av, fick då en klöv.Såg rätt förvånad ut då hon stötte i hopp med huvudet.

Som om detta inte vore nog med jakt.Då vi kom hem såg vi en ny jaktfilm - Vildsvinsjakt i Frankrike.

WOW säger jag,vildsvinen bara sprutade ut ur buskarna.

Gissa om vi är sugna på att åka dit ?



Kram

Carina


Av Carina - 18 december 2015 07:29

Åkte kommunalt till jobbet i dag.Inte min grej...

Tror alla som satt i min vagn var förkylda,det hostades och nös.Lät som värsta sjukvagnen.

Och inte nog med att alla var sjuka på tåget.Det stannade inte vid varje station.

Passerade Jordbro och i Haninge säger dom att nästa stop blir Farsta Strand.

Jag ska ju av i Skogås,så jag fick slänga mig av tåget och invänta nästa tåg.

Tur man inte hade musik i öronen.

Nej det där med att åka kommunalt är inte min grej.

Minou har så här lagom till jul fått vattkoppor,är det inte typiskt så säg.Men tydligen har hon fått en lindrigare variant. Så jag hoppas hon kan fira jul med oss.


Sista arbetsdagen för i år.Den avslutas med julbord på hemlig plats.Ledorden vi fått är -

Nu avslutar vi terminsmatchen,med ett långt och välfyllt julbord,där man tror man får souvlaki,men det blir souvas.

Men vad är väl Skopelos,mot alperna?

Det började snurra för snickaren,och han bjöd in Balou.Vägen till detta särskilda julbord,går genom det allmänna.


Vart tror ni att vi hamnar ?


Igår kom Kent med ett förslag om middag på Nya O´Learys vid Heron City.Dom har byggt om där och det blev riktigt stort och luftigt.Maten var riktigt god.

  

Denna rätt satt som en smäck,inte så nyttig.Men äter det så sällan så då jag äter det äter jag med stor förtjusning.


Strax dags att jobba.Det ska dukas upp till julfika för elever och personal.


Kram

Carina


Av Carina - 15 december 2015 21:45

Det finns två sätt att bli en större människa...

Äta mycket bullar eller bry sig om andra människor.


Mycket tänkvära ord,som jag gärna delar med mig av.

Jag blir ju stor både av bullar och av att jag tänker på andra människor.

För mig är omtanke viktigt,att lyssna och finnas till när vänner behövt prata av sig eller till och med gråta en skvätt.

Ge stöd och att finnas till både i mot och medgångar.

Har nu kommit i kontakt med en ny vän,vi känner inte varandra särskilt bra.

Men vi förstår varandra,vilket känns fantastiskt skönt.Är så glad att du-Mia tog kontakt med mig.


I förra veckan var en arbetskamrat till mig på kurs i Karlstad och besökte en butik där dom sålde dessa taxar i

  

Fick ett sms med för frågan om hon skulle köpa med sig en tax till mig ? Hon vet att jag samlar på taxar och har även köpt taxar åt mig tidigare.Blir så glad över sådan omtanke,det värmer gott i mitt hjärta.Tack Ulla   


Mus nummer fem är nu fångad och jag hoppas det är slut på den typen av jakt.En mus ska väl vara i skogen och inte i huset.

Fick tillbaka internet igår.Inte helt lätt att klara sig utan internet,några dagar går väl bra,men fem dagar är lite väl lång tid.


Receptbloggen är uppdaterad:


Har du tröttnat på glögg så vill jag tipsa dig om en annan värmande och god dryck.

  

Eggnog >>>


 

Hjortfärsbiff med lökragu kan varmt rekommenderas >>>


Det är många som är förkylda nu och jag hoppas verkligen att jag klarar mig från att bli smittad, så att jag slipper ligga sjuk på jullovet.

Längtad efter mitt/vårt älskade barnbarn är STOR nu och på måndag ska jag låna hem henne.

Det är svårt att räcka till åt alla,sedan har jag ju ett brinnande intresse för mina hundar och jakten vilket just nu är i full gång.

Blir så glad då mina valpköpare engagerar sig i sina hundar och vill meritera dem.

Kristoffer som har Reas syster Ronja Rövardotter är en grym hundägare.En uppfödares "dröm valpköpare" kan man säga.Ronja är 18 månader och redan Svensk och Norsk drevchampion samt Svensk viltspårchampion.

Starkt jobbat av både hund och husse,samt bra stöttning och en förstående fru och familj.

Hoppas nu att han sporrar fler valpköpare till att meritera sina hundar.


Kram

Carina



















Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Ovido - Quiz & Flashcards