Carina´s Blogg

Alla inlägg under augusti 2014

Av Carina - 31 augusti 2014 21:30

Sista dagen i augusti har vi idag. Det märks nu att hösten är i antågan eller är vi redan där ?

Kvällarna börjar bli mörkare,mornarna är kyligare och ja jag ska erkänna att jag redan börjat använda stolsvärmen i bilen.Det är nackdelen med skinnklädsel i bilen.


Chiafrön är för mig en nyhet som jag varit lite nyfiken på att testa.Nu finns det hemma och har nu tillagat min första chiapudding.

  

Smakade helt ok och tillbehören kan man ju variera efter smak och tycke.Receptet hittar du här >>>


I går var getingarna som galna.Jag skulle tvätta fönster och stod på stege utanför ett av fönstrena för att nå upp.

Har tidigare sett att getingarna flyger in i kanten av en bräda vid husväggen/taket. När jag nu stod där på stegen så flög dom ut,som en geting från en tecknad film med gadden ute ur rumpan siktade dom mot mig och verkligen tog satts.En satte sig mitt uppe på huvudet och stack mig,det gjorde så vansinnigt ont att jag började gråta.

Kent bad mig sluta tvätta fönster,men är väl som Pippi Långstrump,har jag bestämt mig för en sak så gör jag det.

Och getingarna skulle minsann inte få vinna över mig.Så jag hoppade upp och ner på denna stege med getingarna runt mig.Men det blev i alla fall rena fönster,fast det gjorde ont.


Svenska kräftor  är nog det godaste som finns.

Har varit på kräftskiva hos Tobbe (jaktkompis till Kent) och Therese som bor vid Östermalma.Tänk dig 14 kg nykokta kräftor,paj,sallad och bröd.Inte så mycket som en klo lämnade vi kvar,alla var vi STORA kräft fantaster (vi var ca 20 personer).Jag äter dock inte allt på kräftorna,klor och stjärt får räcka för mig.

Det var många nya personer som jag aldrig tidigare träffat.En väldigt trevlig och lyckad kväll.


  

Nu börjar middagarna bli mer höst inspirerande.Älgfilé med kantarellsås.


 

Eller vad sägs om heta älgfärsspett ? Receptet hittar du här >>> 


Nu laddar jag inför en ny vecka.Gabriella kommer hem från Grekland längtar efter henne nu.

Det kommer att bli en fartfylld och händelserik vecka.


Människor är som fallskärmar.

Först när de utvecklas förstår man dess värde.



Kram

Carina





Av Carina - 28 augusti 2014 19:45

Oj vad dagarna går fort och fullt upp har jag haft även denna vecka,och än är veckan inte slut.Men det är jag...

Kan också bero på att jag slarvat med en  - Levaxin som ska tas i 100 mg och jag har inte haft tid att hämta ut den så jag har endast tagit 75 mg.I morgon blir det apoteket efter jobbet så då ska snart min kropp få den ranson den behöver.


I tisdags åkte Isabella med mig hem efter jobbet,åt middag med oss och sedan åkte vi till Västerhaninge.

Kvällen var inbokad med Partylite,lansering av Höstkatalogen.

  

Hade bjudit många vänner,men endast tre kom och det var inte vilka tjejer som helst.

Marit en jaktkamrat,Ann-Louise som är mamma till Gabriellas kompis-Ronja.Tänk att jag äntligen fick möjlighet att träffa henne.Jätte roligt var det och jag blev glatt överraskad.Hoppas det blir fler träffar.

Sedan kom en nyvunnen hundvän Eleonore.Henne tycker jag väldigt mycket om.

Känner mig verkligen lycklig lottad över de fina vänner jag har omkring mig.

Det blev en rätt sen, men trevlig kväll.Mycket nyheter och mycket fint,man önskar ibland att man var gjord av pengar.


I går onsdag var det dags för Tjejgåing.

  

Lotta och jag innan loppet.


Tjejgåing är ett lopp på 8 km runt Årstaviken och detta lopp sponsrar börstcancerfonden.

Mycket vackert att titta på.

     

Tycker det var dålig uppslutning,endast 1000 kvinnor som deltog,det borde vara minst det dubbla.

Förhoppningsvis blir vi fler nästa år.Isabella var också med och gick,men ville ej vara med på bild.

För mig känns det extra viktigt att deltaga i detta lopp då min svägerska blivit drabbad och nu går igenom en tuff strålbehandling.All heder till henne och till alla andra kvinnor,och män,som drabbas av denna avskyvärda sjukdom.

 


Lämnade in min bil i morse,bromsklossarna bak var slitna och framrutan hade fått ett "antal" stenskott och var nu tvungen att bytas ut.När lastbilar kör med grus på sitt flak och det flyger stenar som hamnar på rutan,kan man då begära att dom ska betala stenskottet?

Känns ju lite bittert att detta ska gå på min självrisk tycker jag.



Har någon gett dej en kram idag och sagt att du är en underbar vän ?

Här får du en varm kram ifrån mej för att du är den du är.



Kram

Carina


Av Carina - 25 augusti 2014 21:15

Vad är det för dag ? Är det du eller jag som ska upp och måste jag gå upp ?

Kent trodde nog att jag blivit galen i morse,men det var helt upp och nervänt för min del.

Men klockan fem när klockan väckte mig,var det min klocka, och det var jag som fick kämpa mig upp.

Det var tungt och tröttheten har hållit i sig hela långa dagen.

Tänkte ta mig en lite längre promenad med hundarna innan middagen skulle lagas men då öppnade sig himlen och regnet VRÄKTE ner,bara att vända och gå hem.

Men mellan regnskurarna tog jag och Rea en promenad på tu man hand.

     

Har börjat blåsa på henne för att locka henne till mig.Rea kommeri full fart och då blir man så där larvigt glad ååååhhh sssååå duktig mattes flicka är,bbbbbrrrrrraaaaaa   



Lär dig livets stora gåta - Älska,Glömma och Förlåta.


Det finns ett litet,litet ord som inte så ofta används på denna jord.

Det lindrar smärta och stillar sorg.

Det lilla ordet är förlåt,förlåt.



Att förlåta är ett verb läste jag för en tid sedan .

Ett verb- alltså något som görs.

Kan man förlåta allting ?


Jag är övertygad om att hat och ilska föder bitterhet.

Och bitterhet bokstavligen äter upp oss inifrån.

Skapar sjukdomar.För någonstans måste alla dessa känslor ta vägen.

Och de sätter sig gärna i kroppen.Så jag tror alldeles säkert att ge sig själv fri genom förlåtelse är att ge sig själv en gåva.


Kanske tror du att du kan skada andra genom att inte förlåta?

Tänk om föremålet för dina negativa känslor inte påverkas alls ?

Tänk dig att du sitter och minns alla dessa svarta,oförrätter samtidigt som ditt hatobjekt helt oberört framlever sitt liv i glädje.

Vem är då vinnare ? Vem är det som har fört in kyla och mörker i sitt liv ?


Du är den största vinnaren när du förlåter andra människor.


Det verkliga fredsarbetet börjar med att vi finner friden inom oss själva.

Med inre frid förlåter vi.

Känslan av inre frid är viktigare än att få upprättelse förnågot som vi inte går att få ogjort.


Frågan är om inte OM man ska förlåta utan HUR man ska göra det.




Överlämna dig till det som är.

Släpp taget om det som har varit.

Ha tillit inför det som komma skall.



Kram

Carina


Av Carina - 24 augusti 2014 22:15

Blev inte mycket till sovmorgon denna helg,vilket hade varit skönt.

Kent skulle upp tidigt både lördag kl 5 och söndag kl 6 så då var det bara för mig att kliva upp och hjälpa till med hundarna.Gick och la mig igen,men kunde inte somna om,så typiskt...

I går tog jag Rea med mig för att sätta ut saltstenar på jaktmarken.

  

Vill försöka få lite egen tid med henne när tillfällen ges.



Där efter åkte vi till Ellinor i Tullinge för att hälsa på henne och titta på valparna som nu var redo att flytta hem ifrån.Hon parade sin tik med en av hanarna jag fött upp.

  


Isabella kom hem på eftermiddagen och gjorde mig sällskap vid middagsbordet.Så mysigt när de själva vill komma hem utan att man bjuder över dem.

 

Schnitzel med rucolapotatis åt vi.Receptet hittar du här >>>



På kvällen spanade jag efter bock,utan några resultat...




Vid halv elva hämtade jag Minou i dag.Vi åkte raka vägen till Högdalen för att hälsa på min mormor Rut.

      

Varje gång jag är där säger min mormor-Men Carina ska du inte ta och skaffa ett barn till ?

Jag förklarar att det inte går då det fattas en del,ni som känner mig vet vad,plus att jag är på tok för gammal.

Att vara farmor räcker gott och väl för mig.Men det tycker inte mormor.


Sedan åkte Minou och jag hem till oss för att hälsa på hundarna.

    

Rea tyckte att Minou var väldigt go och fin,många pussar blev det.


   

Klappa,klappa händerna små du som är så liten....

Sjunger jag för Minou och hon klappar sina små händer så fint.

 

Hängde lite i gräset med Minou


 

Nettan på mitt jobb hade ritat en tavla till Minou med hennes födelsedatum,vikt och längd.

Så himla rart och omtänksamt av Nettan.Minou tittar på alla fina färger.


Vid fem lämnade jag tillbaka Minou.

 

Tack för idag älskade Minou,farmor kommer snart och lånar dig igen.


Hem för att ge hundar och mig själv mat och sedan ut på bockspaning,utan resultat.Tre harar och en älg-kviga såg jag.Nej nu får det vara färdigspanat efter bockar på ett tag för min del.


Nu väntas en ny vecka,med nya möjligheter och en massa nya måsten.


Min högsta önskan är att mina barn alltid ska veta hur mycket jag älskar dem.

Och att när de går genom livet ska de veta att jag alltid kommer att finnas där för dem närhelst de behöver mig !


Kram

Carina



Av Carina - 22 augusti 2014 23:00

Jag var tvungen att läsa mailet från Nicklas TVÅ gånger-


Hej Carina!

 Nu har finalen skett och juryn sagt sitt om smak, utseende, kreativitet, inspiration och teknik. Ditt bidrag hamnade på en hedrande andraplats och juryns samlade bedömning var att det var den grillade potatisen som lyfte din rätt – personligen gillade jag verkligen smaken som tomatpeston gav!

Mer info om det fina priset, en klotgrill från Weber, den ”badge” som du får möjlighet att använda på din blogg samt receptet som kommer att publiceras på ICA.se kommer under nästa vecka.

 

Återigen, grattis till andraplatsen och trevlig helg!

 

Mvh,

ICA-redaktionen


Årets grillmästare 2014

Vinnarna i Årets grillmästare 2014 är utsedda - här hittar du resultatet!

Det blev en rafflande final där en ensam flankstek fick göra upp med vildsvinen! ICAs kockar har under finalomgången lagat de tre recept som fick mest röster av allmänheten, en jury har provsmakat och kommit fram till ett resultat. 

Så här har tävlingen gått till:
Våra grillande bloggare har under juni månad gnuggat geniknölarna och trimmat smaklökarna för att kunna skapa sitt allra godaste grillrecept, de har sedan publicerat det på sin blogg. Under juli har allmänheten kunnat rösta på sitt favoritrecept.


  


Jag trodde att jag kom fyra,men så var det visst inte.Vilket var mycket glädjande.Nu får jag i alla fall ett pris.

En Klotgrill från Weber.

Jag skrev på FB att om jag vinner,ja kommer 1:a så ordnar jag en grillfest,nu kom jag på andra plats så då får jag väl ha några små bjudningar i stället.

Detta är min andra mattävling som jag deltar i och även denna gång kom jag tvåa.Vilket jag även gjorde då jag förra sommaren var med i TV 1 nya mattävling - Det stora matslaget,där jag och två tjejer till tävlade i hop med Dogge.


Jag sjunger nu tyst för mig själv-Ja jag är lycklig,ja jag är lycklig, ja jag är lycklig    


Har som ni vet ett stort mat intresse,så nu får vi se vad min nästa utmaning blir ?


Dagens middag blev i alla fall - Marockansk kyckling med bakad sötpotatis är en inbjudande rätt full med orientaliska smaker vanliga i det nordafrikanska köket – kanel, spiskummin, sötpotatis, paprika och honung. Servera den läckra kycklingen med bakad sötpotatis, smarrig vitlökskräm och fräsch sallad.

Receptet hittar du här >>>

  

Det tjatas rätt ofta om äppelpaj här hemma,och när vi åt middag så passade jag på att grädda en äppelpaj.

 

Recept på den kommer en annan dag.


Åkte ut en sväng till skogen och såg inte ett endaste rådjur där jag satt.Där i mot fick jag se en kissande kvinna och en kissande man samt en hare.

Dom såg inte mig och tur var väl det för då hade dom kanske blivit en aningen generad.


Vi måste ta risker.

Det är först när vi låter det oväntade hända som vi förstår livets mirakel. 



Kram

Carina



Av Carina - 21 augusti 2014 21:00

Snart har denna arbetsvecka lidit mot sitt slut.

Är inte van att ha så mycket omkring mig efter ett långt och avkopplande sommarlov.

Många människor,en massa måsten och en hel del åsikter om allt och ingenting.Så när en arbetsdag är slut,är även jag slut.Trött och i behov att tystnad och lugn.

Vad passar då bättre än att sätta på sig jaktkläderna,åka ut till jaktmarken och sitta på en stubbe och spana efter rådjur/bock.

  

Med denna utsikt och med sig själv som sällskap kan kvällen inte bli annat än avkoppling.Så skönt att slippa prata med någon annan än sig själv.Det är tystnaden och naturen som får mig att ladda batterierna.Återhämta mig till morgondagen.Sortera en massa tankar,åsikter och värderingar som snurrar i huvudet.Försöker sortera bort sådant som tar negativ energi i från mig.Detta är livskvalitet för mig.


  

Snabb, enkel och mycket god middagsrätt med lite lyxkänsla! Koka pastan och blanda den med avokado, skivad stjälkselleri, grovhackad basilika, rostad mandel, olivolja, pressad vitlök och vatten. Avnjut tillsammans med smakrik antipasto.Detta åt vi igår och det var riktigt gott.Receptet hittar du här >>>


  

I dag blev det denna middag - Den här biffen serveras med fantastiskt goda och välsmakande tillbehör! Eller vad sägs om ugnsrostad potatis, paprika och majskolv samt krämig rödlökssmetana med smaker av vinäger, socker och basilika? Så gott, så enkelt.Receptet hittar du här >>>


  

6,5 km PW runda blev det efter middagen med dessa två tjejer som sällskap.Har inte riktigt hunnit med mina rundor sedan jag började jobba.Skönt att få komma ut på mina rundor med hundarna och skogens vackra färger som nu börjar komma fram.


Vad fort alla årstider ändrar sig.

Från en kall vår till en het sommar.Från en het sommar till en kall höst.

Hade nog räknat med att ha en varmare augusti månad och att detta kalla vi har nu skulle komma i slutet av september.Men så blev det inte...

  


Känner du dig POSITIV.

Blir även allt runt omkring dig POSITIVT.



Kram

Carina


Av Carina - 19 augusti 2014 22:00

Vart tusan parkerade jag bilen ?

Började mig arbetsdag på Huddinge sjukhus diabetesmottagningen.Parkerade bilen på besöksparkeringen och letade mig upp till rätt avdelning.Cirka två timmar senare då jag skulle tillbaka till min bil hittade jag inte parkeringen jag parkerade på.Vart tusan parkerade jag bilen ? Så här såg det väl ändå inte ut ? Eller gjorde det de ?

Hade sällskap av Nettan och Camilla som inte var med mig då jag parkerade bilen,men som skulle åka med mig tillbaka till skolan.Efter mycket letande,skrattande och massor av funderingar på vart tusan är bilen ? Så lyckades Camilla på min beskrivning hitta till just den parkeringen jag parkerade på.

Jag och lokalsinne går inte så bra i hop, det får mina kära jaktkamrater i bland erfara då de ska guida mig ut ur stor skogen, ja eller en dunge,kan till och med gå vilse där.


Efter en lång arbetsdag var det hem och fixa middag som fick bli - En snabblagad rätt med smakfulla ingredienser som risonipasta, paprika, tomat, salladsärter, vispgrädde, saffran och räkor. Koka risonin och blanda den med paprikan och saffransgrädde. Strö grovhackad dill över räkorna och servera tillsammans med pastan och rucola.

  

Receptet hittar du här >>>


Sedan i väg till Tungelsta för att gå på Partylite möte hemma hos Åsa.Mycket fina nyheter är det visst på gång. Kommer att bli en spännande ljushöst med dess tillbehör.


  

Det BÄSTA man har sätter man på bordet.Och detta lilla charmtroll är nu på plats nr 1 i mitt hjärta.

Så fantastiskt go och lätt hanterlig.Sitt nu där så matte får fota,och hon sitter kvar,helt otroligt.




Var uppriktig mot mig.

Jag vill dela mitt liv med människor som vill dela sitt sitt liv med mig,

och absolut inte umgås med någon som inte vill umgås med mig.

Säg JA till mig när du menar JA och

NEJ till mig när du menar NEJ,

så slösar du varken bort mitt eller ditt liv.


Kram

Carina


Av Carina - 18 augusti 2014 07:15

Ny vecka framför sig...

Det var riktigt skönt att börja jobba på en onsdag då man varit ledig så pass länge.Men nu är det slut på mjukstarten.


Helgen har varit bra och händelserik.

Vi firade Gabriella i fredags som fyllde 19 år.Nu har hon bara ett år kvar som tonåring sedan kliver hon in i vuxenvärlden helt och hållet.

  

Tänk att jag har så stora barn,och så  vackra barn.Man är bra stolt som mamma.


 

Denna lilla tjej-Rea är så fantastisk  på alla sett och vis.Är så glad i denna tik.Vi har i helgen tränat på att gå i storskogen och ta oss fram över stockar och stenar.Envis som en tax tar hon sig fram utan minsta lilla gny.

 



Har hunnit med att laga två nya recept jag gärna delar med mig av.

 

Ett välsmakande och inspirerande recept som fungerar perfekt på bjudningen eller festen! Den smaskiga hummusen gör du av kikärter, olivolja, vitlök, persilja, sambal oelek, ugnsstekt pumpa och sesamfrön. Smaka av med lite citronsaft, salt och peppar och servera med fläskkarré, paprika och ugnsrostad potatis.

Receptet hittar du här >>>


 

Bjud familjen på tilltalande burgare av möra, delikata kycklingfiléer som du tillagar på runt 30 minuter!

Serveras med smarrig avokadoröra, stekt lök, skivade bifftomater, krispig grönsallad, hamburgerbröd av surdeg och ugnstekt potatis! Receptet hittar du här >>>




3/4 del av huset är nu skrubbad.FY FAN vilket riktigt tråkigt jobb det är och vilken tid det tar,men oj så fint det blir.

Nu hoppas jag att vi hinner det sista innan veckan är slut och att det nu inhandlas färg och att det snart börjar målas.När huset är färdigmålat ska vi näligen börja med bastun.Vilket jag ser fram i mot.


 

Tänk att jag fick min bock i går.

Har skjutit två bockar på denna plats och detta är min tredje för tredje året i rad.  

Bra avslutning på helgen måste jag säga.



Du kan köpa dig ett hus - men inte ett hem.

Du kan köpa dig en säng - men inte en god sömn.

Du kan köpa dig en klocka - men inte tid.

Du kan köpa dig en bok - men inte kunskaper.

Du kan köpa dig en position - men inte respekt.

Du kan köpa dig medicin - men inte hälsa.

Du kan köpa dig sex - men inte kärlek.

Det viktigaste i livet kan inte köpas,

det kan man bara skapas.


Kram

Carina


Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Ovido - Quiz & Flashcards