Carina´s Blogg

Alla inlägg under oktober 2014

Av Carina - 29 oktober 2014 19:30

Snart har oktober månad blåst bort,för blåst har det verkligen gjort.


Även i dag tittade solen fram och innan den gått ner helt hann jag ner till min favorit plats - Grindsjön.

  


 

Köttbullar i dillsås hur knäppt låter inte det ? Men ojojoj så gott det var,testa får ni se.

Receptet hittar du här >>>



Framgång !


Vad är framgång egentligen ?

Vad är framgång för dig ?


Vi ser för det mesta framgången som något materiellt.

Vi som inte är framgångsrika.Vi som inte kör lyxbilar eller bor i lyxhus eller reser till Thailand varje år.

Ska vi se oss som misslyckade ?

Det finns en helt annan verklighet än det materiella.

Och en helt annan framgång än tjocka plånböcker om berömmelse.

Att ha människor som man älskar är en rikedom som slår allt annat.

Det är en rikedom som är helt oberoende av börsens upp och ner gångar,ingen tjuv kan ta det ifrån oss,och det är inte tungt att bära med sig.



Vad mer kan vara viktigare än,ett hjärta fullt av kärlek.

En vilja att lyssna,och en hjälpande hand.



Kram

Carina



Av Carina - 28 oktober 2014 19:45

Nu har jag fått det bekräftat på fler håll.Sett det med egna ögon och hört det med mina öron.

MÄN är lika bra på att tjafsa och sura som oss kvinnor. Har väl alltid vetat att män kan dom med,men de ska alltid heta att,vi kvinnor är värre.

Fast efter det jag har sett och hört så vet i tusan om inte männen är ett strå vassare än oss kvinnor.


Höstlov i skolan,eleverna är lediga medans vi arbetar.Jobbar två dagar till sedan är jag ledig i tre dagar,vilket ska bli skönt.


Såg  programmet - Tillsammans mot cancer i går.

Oj vad jag grät,så rörande och en så fruktansvärd sjukdom.

Jag hatar verkligen cancer,skulle vilja ta dö på denna vidriga sjukdom som förstör för så många människor.

Kristin och Tilde var riktigt proffsiga i sitt framförande som programledare.

Hoppas,hoppas att de snart kommer på ett botemedel.



Bloggen är uppdaterad med två nya recept.

  

Fläskytterfilé med ljumna plommon.Receptet hittar du här >>>


 

Mozarellagratinerad aubergine.Receptet hittar du här >>>



Jag hann med en långpromenad innan mörkret la sig över skogen.Härligt att få se en skymt av solen i dag.

 


Bakom solen finns svaren.



Kram

Carina


Av Carina - 26 oktober 2014 19:30

Vintertid...

Ljusare mornar och mörkare eftermiddagar.Jag föredrar tvärtom.Att få mer ljus på eftermiddagen/kvällen.

Men det är ju så här varje år så varför ska man gnälla,bara att gilla läget.


I går blev det en hemma dag med städning.

Är det något jag avskyr att göra rent så är det ugnen,den var i stort behov av rengörning och så fin den blev.

Var riktigt trevligt att kika in genom ugnsluckan i dag.


Älgfärsbiffar med basilikasås blev gårdagens middag och Kents kommentar var - Gott,riktigt jävla gott!

  

Såsen var helt fantastisk god så detta måste ni bara laga.Receptet hittar du här >>>


Dagen i dag har jag tillbringat ute i skogen/stormen i Kolarmora.Fy tusan vad det blåser och kallt var det.Stod på ett pass och tänkte -Vad tusan gör jag här,hoppas denna jakt snart är över för nu längtar jag hem till bastun.

 

Det blev ett litet vildsvin skjutet i dag.

 

Himla praktiskt med Ikea påsarna måste jag säga.


Efter att nästan ha blåst omkull så var det skönt att komma hem och få värma sig i bastun.

Nu blir det soffan resten utav kvällen.



Den som inte kan vara ett gott föredöme kan ju alltid vara ett varnande exempel...



Kram

Carina







Av Carina - 24 oktober 2014 19:30

Fredag,den BÄSTA dagen på hela veckan.

Tur att fredagar finns,det känns så mycket lättare att kliva upp ur sängen en fredag till skillnad från måndagar och tisdagar.


På fredagarna brukar jag få ett sms från en man som brukar skriva några rader om hur han har det och avslutar alltid med frågan om hur är det med dig ? Fredagskram L

Han har inte hört av sig på några veckor men i dag fick jag mitt fredags sms.

Tänk vad ett sms kan betyda mycket.Jag svarar honom alltid och jag tror eller hoppas att denna man på 70+ blir glad över mitt sms som jag blir då han skickar sitt.Jag måste bara försöka att hinna före honom på fredagarna.

Vet inte om han har kontakt med sina barn längre.Men jag vet att han lever ensam med sina hundar.


Baka baka liten kaka...

       

Jag har ett märkligt intresse och det är att laga nya rätter eller baka nya bakverk.Att leta recept i tidningar eller på nätet är ett intresse jag har.Gör det dagligen och blir galet sugen på att laga eller baka allt jag hittar som faller mig i smak.I dagblev det en långpannekaka med vit choklad och hallon.Den var galet god,så ni bara måste baka den.

 

Receptet hittar du här >>>


Ett annat enkelt och gott vardagsrecept jag gärna delar med mig är detta

  

Kassler på risbädd med currysås,mums så gott det är.Receptet hittar du här >>>



I går åkte Kent över till Åland för att starta Nora på drevprov i dag.

Trots blåst,ja nästan storm så jagade hon i hop ett första pris och kan nu lägga till en ny titel framför sitt namn,nämligen Fin JdCH.Tusen tack för hjälpen Kent.



Bästa människan är den som glädjer sig när det går bra för andra.




Kram

Carina



Av Carina - 23 oktober 2014 20:45

Tid...

Alla har vi 24 timmar på ett dygn.Vissa får massor gjort,medans andra inte får något gjort på dessa 24 timmar.

Ändå lever många av oss under en stress känsla som ger oss andnöd: JAG HAR INTE TID!!!


Tiden är sannerligen en mycket märkligt begrepp.

Vi lever i ett 24 timmars samhälle med oändliga aktivitetsmöjligheter.

Gränserna mellan dag och natt,aktiviteter och vila,har suddats ut alltmer.

Kanske måste vi återskapa gränserna.Låta dag vara dag och natt vara natt.


Vi säger att tiden går fort,men när vi väntar på ett tåg eller en buss kan fem minuter kännas som en evighet.

Räcker tiden inte till får vi lov att priorotera.

Enkelt sagt-men svårt att uppfylla.


Börja dagen med att tänka:

I dag har jag 24 timmar att disponera!

Istället för att låta negativa tankegångar ta över....hinner inte....har så mycket....osv

Stanna upp några minuter på väg till jobbet,eller innan du går-eller kanske då du kommit fram.

Andas djupt en stund och ta emot dina 24 timmar.



Min vecka har varit full späckad.Endel viktiga,andra mindre viktiga aktiviteter.


Läkarbesök och EKG,har en puls på 41 och då var jag inte ens i vila.Hade inte fått veta att jag skulle komma 30 minuter innan för att vila mig.Vet inte riktigt vad pulsen ska ligga på,men enligt honom var det lågt.

Blir jag trött eller om hjärtat stannar skulle jag komma tillbaka.Jo du stannar hjärtat kommer jag garanterat tillbaka,fast då inte till vårdcentralen utanförhoppningsvis till akuten.


I tisdags var jag publik på Så ska det låta som kommer att sändas på SVT 1 i december.

  

Roligt att få möjlighet till att se hur det går till.Har nämligen hört att de har tillgång till datorer för att söka rätt på låtar osv.

FEL, FEL, FEL så går det inte till.Där emot har de betydligt längre betänketid än vad vi ser hemma i tv soffan.

Kvällen artister var Magnus Carlsson,Linda Bengtzing,Tomas Eriksson och Annika Andersson.

Dom bjöd på en mycket farfylld och trevlig kväll.

Kom hem strax innan klockan ett och sedan upp igen vid halv sex.I går var jag i slakteriet hela kvällen för att ta hand om älgkött och kom isäng vid tolv och upp klockan fem.

Så i kväll blir en tidig kväll i sängen och jag tror att jag somnar ovaggad.



Om man har ett rikt inre liv behöver man inte vara så upptagen med vad andra säger,tycker eller gör.



Kram

Carina


Av Carina - 19 oktober 2014 20:45

Tycker inte om när det går fort.För fort går det när man är ledig,timmarna bara rusar i väg.

I fredags hämtade jag Isabella och Minou efter jobbet.Vi åkte först till Haninge,sedan Ica maxi och därefter hem till oss.

Det blev en taco kväll.

   

Jag matade Minou


Och Minou ville då mata mig


 

Underbar liten tjej som bjuder på många skratt tillfällen



  

Till efterrätt hade jag gjort citronkladdkaka. Receptet hittar du här >>>


Sedan blev det soffmys och idol innan John blund kom och sa godnatt.


 

Att prata med sin spegelbild är roligt tycker Minou

   

Tack tjejer för att ni kom hem till oss.

Efter att ha lämnat Minou och Isabella åkte jag hem och tog en långpromenad med taxarna innan det var dags att koka soppa som skulle med på söndagens jakt då jag tänkte bjuda på lunch.


 

Middagen blev persiljestekt kyckling.Receptet hittar du här >>> och utav resterna som blev gjorde jag pytt i panna eller pyttikyckling till middag i dag.

 

Så mycket bättre är nog det BÄSTA musik program som någonsin visats på tv.Och även i år levererar artisterna som aldrig förr.Längtar redan till nästa lördag.


Jagade som gäst med Ekeby jaktlag i dag.Nora bjöd på ett fantastiskt drev.Då jag satt på pass hade jag en kviga som stod ca 15-20 minuter och stirrade på mig.Lyfte bössan och siktade,hade kunnat få till ett riktigt bra skott. Men nu är det endast kalvar kvar i det jaktlaget och inga älgar skulle skjutas i dag.Men det var rätt kul att få sikta lite.


 

Broccolisoppan blev godkänd av grabbarna (Tack Nettan för receptet) Receptet hittar du här >>>


 

Nu har jag börjat mata mina fåglar ute och det är så trevligt att se dem utanför köksfönstret.

Ska köpa några fågelholkar till.


Bastun blev klar i dag och vi har premiär bastat.Så fantastiskt skönt att kunna basta hemma.Jag minns då vi bodde på Rondovägen och Kent arbetade i Länna.Då åkte vi dit i bland för att basta.Jag är ju väldigt förtjust i värme,som ni kanske vet.Detta blir perfekt efter en kall dag i skogen.

Nu har vi det riktigt varmt ute, + 15 grader i dag.Regnet vräkte ner då jag vaknade,men hade avtagit då det var dags att åka och dagen bjöd på mycket moln,men uppehåll.


Jag tror det har med åldern att göra,eller är det för att jag blivit farmor ???

I går skulle jag ändra en timer vi har i hundrummet som sitter högt upp,bakom gardinstången.

Det har fungerat hur bra som helst tidigare att se vad det står,men inte i går,fastän jag stod på en stege,öga mot öga med timern så kunde jag inte se vad det stod.Måste beropå att det är för mörkt,klättrade ner och tände taklampan.Men inte såg jag bättre för det.

Smög mig ut i köket för att låna Kents läsglasögon,och jösses så bra jag såg.Tog av glasögonen igen = såg inte ett skit.Tog på glasögonen och såg jätte bra.Det är bara att gilla läget.Jag måste skaffa mig läsglasögon  

När vi satt vid middagsbordet sa jag till Kent,lite eller mycket allvarsamt - Jag har något jag vill berätta för dig.

Han såg lite bekymrad ut,vilket var min avsikt.Han har nämligen sagt flera gånger att jag snart kommer att behöva läsglasögon dom gånger jag tråkat honom då han inte ser något,då jag servad det står.

-Vad har du gjort nu då ???

-Lånat dina läsglasögon för jag kunde inte se vad det stod.

  -HAHA jag visste det att du snart skulle vara där du med

Ja det är bara att gilla läget helt enkelt.Åldern börjar nu ta ut sin rätt,det går sakta men säkert utför nu...



Ingen annan än DU har rätt att bestämma vad som är rätt eller fel för DIG



Kram

Carina

Av Carina - 16 oktober 2014 21:30

Den dag du ser att jag börjar bli gammal,ber jag dig ha tålamod.


Om jag upprepar samma sak tusen gånger,ber jag dig lyssna och minnas tiden då jag läste saga för dig.

Samma saga om och om igen.


Om jag tillfälligt glömmer vem du är,ber jag dig bara vara nära på samma sätt som du som barn behövde den trygga närhet av mig.


Och när mina trötta gamla ben inte orkar gå,ber jag dig hålla min hand på samma sätt som jag höll din hand när du lärde dig gå.



Puss och kram från er snurriga mamma


Av Carina - 16 oktober 2014 21:00

I dag var det premiär för mig hos tandhygienisten. Hade bra status i munnen endast lite tandsten och när detta skulle bort var jag livrädd att hon skulle ta sönder mina tänder.Fy så det skrapades.

Då jag låg där på rygg och gapade fick jag mig en bild på näthinnan hur det var på den tiden då man höll på med hästar och skrapade deras tänder.

Nu är det gjort och om nu mina tänder inte bråkar med mig ska jag tillbaka november 2015.Hoppas dom håller.


Jag är hopplös,att det ska vara så svårt att minnas vart jag parkerar min bil ?

Efter besöket hos tandhygienisten så stannade jag till i Tumba centrum för att handla lite.

Parkerade min bil och var borta max 20 minuter och på denna korta stund lyckades jag glömma bort vart jag parkerat min bil.

Kom ut på rätt parkering men går fram till en exakt likadan bil som min,fats fel regnummer,som stod tio bilar längre bort.Jag gick till och med förbi min bil.

Visst är det skrämmande   Står vid fel bil och försöker låsa upp, men ingenting händer.

Trycker igen på knappen, upprepar detta tre gånger och hinner tänka att något är fel med bilen för när jag rycker i dörren är den fortfarande låst.Tittar då in i bilen och upptäcker till min stora förvåning att det är fel bil.

Men vart tusan är min bil då ???

Jo då den står en bit bort och blinkar och framför min bil står en man och undrar nog varför den blinkar ?

Så fruktansvärt pinsamt,att jag aldrig lär mig. Himla tur att inte ägaren till bilen kom   


Nu är det älgjakt tider och vad passar då bättre än älgköttbullar till middag.

  

Receptet hittar du här >>>



Jag tycker om människor som får mig att skratta,helt ärligt tror jag att det är det bästa som finns,att få skratta.

Det botar en mängd sjukdomar,det är nog det viktigaste som finns hos en person.



Kram

Carina



Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Ovido - Quiz & Flashcards