Carina´s Blogg

Alla inlägg under april 2014

Av Carina - 29 april 2014 22:15

Atjo,atjo,prosit...

Pollenallergiker genomlider nu en av de värsta björkpollensäsongerna på tjugo år.
Men för vissa börjar problemen redan när hasseln blommar under vintern. Och nu varnar experter för en ny art i Sverige, som riskerar att spridas vid varmare klimat.Läs mer på SVD hemsida här >>>


Regnet som kom nu på kvällen och som även väntas komma är nog en någorlunda befrielse för alla stackars allergiker.


Uppskattning från en annan människa är svårt att ta in tycker jag.Därimot är det lättare att ge andra uppskattning/beröm.

I lördags fick jag höra -vilken fantastisk kock du är Carina,riktigt bra på att laga mat.Äsch svarade jag din fru är säker bättre. En ung man tyckte jag hade så god smak hemma och ville ha hjälp med att inreda sitt hem som gapade nästan tomt på saker.Känns upplyftande,jätte roligt att få beröm och uppskattning,verkligen.Vill kunna ta det till mig men det är lite svårt.

Att en person tycker om att jobba med mig för att den trivs i mitt sällskap är ochså fantastiskt härligt att få höra.

Jag ska ta dessa fina ord till mig och bevara dem väl i mitt hjärta.


Zumba tisdag i dag,härligt.Hem och laga middag för att sedan hämta Gabriella i Västerhaninge.

  

Det blev en lätt och fräsch salladsrätt med läckra ingredienser som rödbetor, fetaost, bresaola, pumpafrön och mangoldskott. Den färgsprakande salladen smaksätts med vinäger, olivolja, rosmarin och dijonsenap och allt toppas med knapriga pumpafrön. Receptet hittar du här >>>



Alla behöver vi kärlek,omtanke och respekt



Kram

Carina


Av Carina - 28 april 2014 20:00

Har jobbat inom skolan sedan 2000 och man har ju fått sina favorit terminer.Helt klart är ju vårterminen den BÄSTA terminen i skolan med alla lov och klämdagar.

Innan jag lämnade jobbet i dag så räknade jag efter hur många arbetsdagar det var kvar och fick faktiskt rökna två gånger och summan blev den samma = 31 dagar.Sedan blir det åtta veckors lång ledighet.LÄNGTAR MASSOR !!!


Jobbade till 17:00 idag och var hemma vid 17:45.Hundar skulle få mat och sin promenad.Sedan var det dags att tänka på oss tvåbenta.

Pasta di salsiccia är ett enkelt och snabblagat pastarecept som du tillagar på under halvtimmen. Stek korvfärsen i en het panna, tillsätt den härliga såsen av lök, persilja, tomatkross och honung och blanda tillsammans med nykokt pasta och haricots verts. Klart på nolltid!

  

Receptet hittar du här >>>


Nu sitter jag här i soffan och väntar på mina favoritpojkar/män - Timells skärgårdskök.



Det bästa du kan bli,är dig själv.



Kram

Carina


Av Carina - 27 april 2014 21:45

Redan i tonåren drabbades jag av migrän och gör det än i dag.

I fredags vaknade jag av att huvudet höll på att gå sönder av smärta,smärtan från migrän.

Det fattas personal på jobbet så det var bara att ta migränspray.


  


Fick inte i mig någon frukost då illamåendet tog övehand pågrund av smärtan.Bara till att bita i hop.Efter ytterligare en timme tog jag ett spray till och åkte sedan till jobbet.Hade jag inte haft så hög arbetsmoral som jag har hade jag lagt mig igen för att vila bort denna smärta.

Men tack vare Zomig nasal så släppte smärtan och jag fungerade någorlunda bra denna dag.

Nu står det fäljande på Aftonbladet - Migrän ökar infarkt- och strokerisk

Kvinnor som drabbas av smärtfulla migränanfall med aurasymtom – synfenomen – löper 50 procent större risk att utveckla de riskfaktorer som kan leda till hjärtinfarkt och stroke.

Både kvinnor och män med migrän utvecklar oftare riskfaktorer för hjärt- och hjärnsjukdomar, men kvinnorna är något mer utsatta än männen, visar den norske läkaren och forskaren Bendik Winsvold i en färsk avhandling.

Statistiskt drabbas sex av 100 000 kvinnor mellan 20 och 45 år av hjärnblödning. Bland kvinnor i samma åldersgrupp, som lider av migrän med aura, drabbas 19 av 100 000.

Läs mer här >>>



Hoppas det inte drabbar mig...

Kram

Carina


Av Carina - 27 april 2014 21:30

Efter att ha haft en LÅNGledig helg i påsk så kändes denna normala helg väldigt kort.Vart tog den vägen ?

Känner mig nästan bestulen på min helg.


Men vilket fantastiskt väder vi haft,har varit ute hela helgen och njutit av att sommaren står i antågan.Tyvärr så väntas det snö på torsdag.Jag hoppas att dom som spår väder har spått fel.



I går lördag hade vi altanhäng med Mia,Magnus och Anders.

(Magnus och Anders är Kents jaktkompisar och Mia är sambo med Magnus.Anders har tax från min uppfödning.)

  

Det är ju riktigt härligt i solen,men så fort den gått ner blir det kallt,så middagen fick vi äta inne.


 

Det blev sötpotatissallad med grillad ytterfilé och en creme fraiche med chili och ingefära.


 

Receptet på sötpotatissalladen hittar du här >>>


 

Till efterrätt hade jag gjort persikobakelser.Receptet hittar du här >>>


Det blev en mycket trevlig kväll och en hel del skratt.


I dag söndag har det blivit en lugn och stillsam dag.Jag har krattat lite på tomten.Haft fika besök av Emmie,vi har pratat hundar.Väldigt trevlig eftermiddag i solen tillsammans med Emmie.

Kent var på fotboll och när han kom hem  åt vi middag.

  

Och sedan en lång och härlig kvällspromenad.Det har blivit dåligt med lånpromenader denna vecka så nästa vecka får jag ta och bättra mig.


Tre arbetsdagar i nästa vecka sedan väntas fyra dagars ledighet.Har lite inplanerat så dessa dagar lär väl försvinna i väg i all hast.

Men snart ska jag ta en helg - Att baravara

Inga planer,inget inbokat,inga måsten,inga plikter,bara finnas till och bara vara jag-Carina.



Bara den som är säker i sin egen identitet och sitt eget jag,

kan tillåta andra människor att vara annorlunda och unika,

och kan FÖRSTÅ och UPPSKATTA denna säregenhet.



 

Kram

Carina


Av Carina - 24 april 2014 19:30

Burr så kallt det var i morse - 3 grader.Det har (enligt mig) varit lite småkyligt både i går och i dag.Men jag är glad att solen skiner och piggar upp våra frusna skälar.


Visste du att varje människa har en egen personlig doft ? Det finns inte två personer med samma doft,alla har sin egna. Din doft är unik,häftigt eller hur.

Jag är väldigt känslig för dofter.Luktar någon illa vill jag hålla mig så långt i från den det bara går.Men doftar någon gott kan man vilja äta upp den.Ja om doften sitter på rätt person vill säga.

Är ju ett stor "FAN" av perfym och after shave.Tycker väldigt mycket om dessa "lukta gott vatten"   


I måndags och i går var jag hem till ett par i Tullinge för att hjälpa dem att para.

Det var magiskt att vara där,de var så NY KÄRA.

Båda var nyskilda och hade nu valt att fortsätta sina liv tillsammans.Deras ålder var +50

Just nu planerades ett nytt hus som dom ritat och ska börja bygga i sommar.Så häftigt att få vara så där kär,varför göra livet kompliserat när det ska vara enkelt,sa mannen.

Önskar dem all lycka.


  

I dag har vi varit vid Torekällberget i Södertälje med skolan.Vi hade guidad visning,bland annat var vi inne i denna väderkvarn.Vi fick se en gammal skola och besöka ett hem.

Djuren hade fått smått och fler var på väg.Har du inget för dig så ta dig dt ett mycket trevligt utflyktsmål.

  


Se till att vara upptagen med att ha kul...Så är ju risken inte så stor...att du har tråkigt...



Kram

Carina

Av Carina - 22 april 2014 21:15

OJ så jobbigt det var att öppna ögonen kl 05:00 då det var dags att lämna sängen i morse.Men det kändes genast lite bättre då jag kom på att denna vecka endast har fyra arbetsdagar.



  

När det är så här varmt och härligt i april månad så måste jag erkänna att jag känner en viss oro till om värmen ska "räcka till"  - Ja "räcka till" hela sommaren,tänk om den tar slut redan i juni. Värmen kan ju inte bara ta slut,men tänk om "bara" våren blir varm och fin och sommaren blir kall och regning.Ja man har ju varit med förr och då har det tyvärr blivit så...

I dag blev det en långpromenad i solen och värmen,jag njöt för fullt då jag sida vid sida promenerade med min elev som liksom jag njöt av livet.


Zumba tisdag med Camilla och jag bara älskar våra pratstund vi har i bilen från Skogås till Huddinge.Så skönt att få prata av sig med denna kloka kvinna.


Det bidde vad de bidde, de bidde en bidé.

Bidén hade i Sverige ett litet uppsving i badrummen under 1970-talet men har sedan dess tappat i popularitet och syns mycket sällan i nyproducerade hus eller lägenheter.Bidén kan användas efter toalettbesök vilket minskar åtgången av toalettpapper.

När vi flyttade in i vårat hus som är byggt 1987 så fanns här en bidé.Den ska UT ur badrummet sa jag till Kent så fort vi renoverar där inne.

Men än har vi inte haft varken råd eller tid att renovera badrummet så den står där och gapar tomt.

Att tvätta sig i bidén gör jag inte.MEN i går kom jag på något fiffigt.Man kan ju raka benen i den,så nu har bidén kommit till användning även i detta hus.Perfekt att ha foten i då benen ska rakas och så finns en duschslang att spola av benen med.

Men när vi nu ska renovera så kommer den åka ut för jag tycker det är lite genantiskt med en BIDÈ.



  


Om du är en av dem som alltid säger ja utan att ta hänsyn till dig själv så är det inte heller någon annan som tar hänsyn till dig.

De räknar faktiskt helt  kallt med att du som vanligt ställer upp...eftersom du alltid ställer upp.

Om du mot all förmodan skulle säga nej,blir de förmodligen sura och talar genast om för dig vilka problem du ställer till för dem.

Men ska man inte ställa upp ?

Ja absolut - men kom i håg att det inte är mottagarens behov som ska avgöra hur mycket du ger av tid,kraft och intresse.Det är dina resurser som ska vara din gräns.

Annars kommer du snart inte att kunna hjälpa någon alls.

Och allra minst orka med ditt eget liv.


Ja det var några tankar jag hade som jag ville dela med mig.Det är tyvärr alltför många som tar en förgivet.Att man alltid ska ställa upp för dem.

Det handlar ju om att ge och ta,inte bara ta.

Behandla dina medmänniskor så som du själv vill bli behandlad,mycket kloka ord som många behöver bli påminda om.


Jag kan vara snäll,men även elak.

Jag kan älska dej,men även hata dej.

Jag kan bry mig om dej,men även strunta i dej fullständigt.

Jag kan vara din vän,men även din värsta fiende.

Allting beror på hur du behandlar mej...



Kram

Carina





Av Carina - 20 april 2014 21:00

Det har varit några dagar med god mat och massor av godis.


I torsdags lagade jag - Kryddstekt fläskkotlett med rödlöksmarmelad är en suverän middagsmåltid fullproppad med lyxiga smaker! Den underbara marmeladen gör du av rödlök, honung, vatten och vinäger och smakar av med timjan, salt och peppar. Avnjut tillsammans med saftiga fläskkotletter och rostade rotfrukter!

  

Receptet hittar du här >>>


I fredags hade vi Eva på middag hos oss och då blev det trerätters.

 

Till förrätt blev det en vårgrön ärtsoppa


Och till huvudrätt - vinkokt kyckling med cotron och rosmarin samt en sallad.

Recepten hittar du här >>>


Och till efterrätt blev det en vit chokladpassion

Receptet hittar du här >>>



   

Vi hade en trevlig kväll med mycket skratt.Ja vi skratta så mycket att tårarna rann ner för min kind,underbart.

    

I går lördag/påskafton var det dags för ungdomarna att komma hem till oss på middag - Isabella, Gabriella, Tobias, Linda , Minou och Lindas son Caspian.

  

Hade gratinerat krustader.Receptet på dom kommer en annan dag,goda var dom i alla fall.

Vi grillade kött och till det åt vi tabbouleh och tzatziki

 

Receptet på tabbouleh kommer även det en annan dag.


Till efterrätt gjorde jag en hallon cheesecake

 

Även det receptet lägger jag ut en annan dag.



Är så glad och tacksam över mina tre barn och Minou.

Den lycka och kärlek jag känner för dem fyra kan ingen ta i från mig.

     

Tyvärr blev det ingen bild på Gabriella och Minou i går.


 


I dag söndag har vi jobbat på förfullt.Det ska bli ett tak i hundgården så att hundarna kan få mer skugga.

 


 

Så här såg det ut när vi startade i morse


 

Och så här efter dagens jobb.Vi ska nu lägga ett tak på detta.

Sedan ska vi göra en del i hundgården,åt valparna.Vilket kommer att bli riktigt bra.


Fantastiskt väder och det är så skönt att kunna vara ute och njuta av solen.

Fastän vi inte gjort annat än att äta så behövde vi även middag i dag.

Middagen i dag blev en krispig torsk med dill som uppskattas av både barn och vuxna. Torskfilén får en underbart krispig yta tack vare paneringen av mjöl, ägg och ströbröd och till fisken serveras kokt dillpotatis samt en krämig dipp av smetana, dijonsenap och citron.


Receptet hittar du här >>> 



 


Hur andra behandlar dig är deras öde...

Hur du reagerar är ditt öde...



Kram

Carina


Av Carina - 16 april 2014 21:45

Startade även denna morgon vid 05:40 med en PW runda med Nora och Tezz.Fantastisk morgon och bättre start är nog svår att få.

  

Det blev en bra dag på jobbet.´Lotta och jag passade på att åka till våra elever som slutat,tagit studenten,och hälsa på dem på deras jobb/dagliga verksamhet.Jätte roligt att få se dem igen och roligt att dom blev så glada över att se oss.


Jag och mina fågelholkar....

    

Kunde inte motstå denna fågelholk och nu har den även fått sin plats.



Jag ÄLSKAR vitlök och kan väl säga som så att Vitlöken är GUDS krydda till människorna.

Visste du att:

Vitlökens egenskaper är mest verksamma när den är färsk,men har endel effekter när den är kokt eller stekt, speciellet som blodtrycksreglerare.

Vitlöken är verksam mot bakterier,svampar,parasiter och virus.

Det förefaller som en supermedicin och är just vad det är.

Bekämpar infektioner -  ibland bättre än pencilin.

Bekämpar virus - vilket inte pencilin kan.

Blodförtunnande - motverkar proppar.

Sänker blodtrycket - bra för hjärta och blodkärl.

Sänker kolesrtolet - bra för hjärta och blodkärl.

Lindrar luftrörskatarr och är slämlösande på luftvägarna.

Stimulerar gallutsöndringen till tolvfingertarmen.

Verkar mot nikotin.Vitlök kan användas som motgift åt nikotinförgiftningar och besvär hos kroniska rökare.


Själv äter jag vitlök nästan varje dag   


  

I dag blev det hjortskav.Spännande och lite annorlunda variant på tunnbrödrulle där du fyller nygräddade pitabröd med läckra ingredienser som vitlöksdoftande kikärtskräm, gurkyoghurt med riven pepparrot, tomater, romansallad och hjortskav. En god och nyttig rätt som håller dig mätt länge! Receptet hittar du här >>>


Ingenting behöver vara OMÖJLIGT,om vi inte gör det OMÖJLIGT



Kram

Carina



Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Ovido - Quiz & Flashcards