Carina´s Blogg

Alla inlägg under augusti 2018

Av Carina - 26 augusti 2018 20:15

   Tiden rusar i väg och över en natt övergick sommaren till höst.Jag tycker personligen inte om denna snabba övergång,utan föredrar att det går lite långsammare.

Lördagen den 11 augusti var jag i Sala på taxklubbens utställning.Kjol och topp med kavaj hade jag på mig,det var lite blåsigt men varma vindar.Turen var på våran sida,domaren gillade Vida och så även BIS domaren.

Vida blev BIR och BIS 2:a slagen av en beagel.

    

Hon är fin min Vida och detta var hennes tredje BIR endast 15 månader gammal.Jag är så stolt över min egenuppfödda hund.

På söndagen var det utställning i Gävle/Valbo.Vädret där var en repris på förra året då vi var på samma utställning, fast lite värre.REGN!!!Från alla håll och kanter,jag frös under mina regnkläder.Vida blev trea bästa tik denna dag.

  

Och så kom vi då till måndag den 13 augusti då det var dags att infinna sig på jobbet igen efter ett långt och skönt lov/semester.Det fanns inte mycket att klaga på denna sommar,jo en sak,vi fick inte så mycket gjort eller inget alls,på tomten.Vi har olika åsikter om att jobba i värmen och under semestern.

Jag har inget emot att jobba i värmen och inte under min ledighet,men vi är olika och där måste jag försöka bättra mig på att förstå och respektera att vi ser olika på vad man ska göra när man har semester.


I tio år har vi =

  

Camilla,Ulla,jag och Kristina arbetat på Östra gymnasiet.Och då ska man ju fira det tycker jag som kom med ett förslag om att köpa tårta och gratta oss med.

  

Camilla beställde den åt oss och jag hämtade den och överraskade Ulla och Kristina som inte visste något om det. Så härligt att se deras glädje. Nu har jag förutom dessa tio år ,jobbat arton år i skolan och fler år lär det bli.

Kommer även detta läsår att undervisa i hemkunskap.


  

Ibland undrar jag om man är riktigt klok ?

16 augusti = bockpremiär. Jag tog ledigt den dagen och ställde klockan på väckning vid 02:45, ja ni läste rätt. Knäppte på kaffebryggaren som jag förberedde kvällen innan,tog fram smörgåsarna från kylen som jag fixat ordning på kvällen.Allt var noga förberett för dagens jakt.Strax innan klockan fyra var jag på plats,mötte tre dovhjortar innan jag smög ut till mitt pass.Efter en stund kom två vildsvin ut,men jag fick inget bra läge på dem, därefter kom ytterligare tre dovhjortar ut och sedan två till. En råget stod vid skogskanten och åt i över 30 minuter,men hon såg lite okoncentrerad ut,ville inte riktigt kliva ut och vände sigmot skogen och blickad inåt.Hoppas det är en bock som får henne att inte kunna slappna av tänkte jag.

Luften var varm och vindstilla,här gäller det att sitta still och inte röra sig i onödan.Helt plötsligt så står han där framför mig ca 65 meter bort,jag tycker vi har ögonkontakt och vi stirrar på varandra en lång stund innan han kliver ner på ängen.Går med sprättiga steg och ser nästan lite fisförnäm ut,men små rörelser vrider jag bössan och följer hans steg ut på ängen.Tar bort säkringen och för in fingret i avtryckaren,lugnt och fint avlossar jag ett skott,PANG!!

Han gör ett rus tillbaka och faller omkull.Jag meddelar Kent att jag skjutit en bock och han ligger.

  

På eftermiddagen åkte vi upp till Knivsta för att se om vi kunde få någon bock även där,men det hade börjat blåsa storm så allt jag såg var ca 25 vildsvin som jag inte ville skjuta då det var fem vuxna och en massa kultingar i olika storlekar som sprang i full fart.


      

Hälsade på Collin förra veckan,vi gungade,åt glass och skrattade.Det är så fantastiskt roligt att få vara mormor och få möjlighet att se sina barnbarn växa och utvecklas till sina egna individer. Jag vill vara när närvarande mormor och farmor till mina barnbarn.Jag vill vara med i deras uppväxt och finnas till för dem.


  

I tisdags åkte Rea och jag upp till Sako för att para henne.Vi hann väl vara där i cirka 10 minuter så satt dom som på bilden i 25 minuter.Rea fick bli kvar till i fredags för att få till fler parningar och det är ju tur att jag har dom vänner jag har.Peter lämnade Rea till Ellinore i fredags och hon hade med sig Rea till mig.Tusen tack för gott samarbete.


Och  så kom vi då till onsdag.Åkte raka vägen hem efter jobbet,bytte kläder och åkte upp till Knivsta med förhoppning om att få mig en bock till.Det blåste nästan lika kraftigt som på bockpremiären.Strax efter 20:00 tänkte jag att det är nog kört allt jag sett var två dovhjortar.Satt och spanade åt det håll jag sett vildsvinen sist men inte ens dom kom ut.Vi får nog åka hem tomhänta tänkte jag.Svarade på ett sms och la ifrån mig mobilen då ett vildsvin klev ut framför mig på 37 meter,tittade genom kikaren i bössan för att gardera mig om att det var en galt.PANG Ett skott och han föll i backen direkt klockan var då 20:14.Jag meddelade då Kent att jag skjutit ett vildsvin och den ligger. Är den stor undrade han,nej inte så stor svarade ja.Satt kvar i mitt torn utifall att det skulle kliva ut en bock,men det gjorde det inte.Så när Kent kom och fick se mitt  vildsvin så sa han inte så stor eller hur...

  

Och när jag klev ner från tornet och Kent bad mig att vända på vildsvinet insåg jag att,jo han var nog rätt stor! det största vildsvin jag skjutit hittills.Jag med min onda rygg fick ångra mig bittert att jag inte avstod detta skott.

Så starten på denna säsong som började 1/7 är två vildsvin och en bock.Vilket känns jätte kul.

Nu är det ju dovhjort premiär 1/9 och jag vill så gärna ut på kvällen,men Kent reser bort och jag kan inte ta rätt på skjutet vilt själv,så himla trist att inte få vara med denna premiärdag.

Jag får hoppas det finns några stiliga dovhjortar kvar då han kommer hem igen.Tänk att jakten har blivit en så stor del i mitt liv.



  

Efterlängtad tjej   Det var två månader sedan vi träffade Minou,två långa månader som även var jobbiga. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge heter det ju.Minou var lite blyg då hon kom till oss (Kent hade hämtat henne på förskolan).Hon hade sagt i bilen att hon var nervös för att träffa mig,varför visste hon inte.Men efter lite kramar och mys så släpptes det ochMinou var som vanligt igen.

  

Att gå ut med hundarna och få hålla i favorit hunden Jansy var något Minou ville göra då hon kom.


 

Vi besökte lådbilslandet i Nykvarn i går.


   

Att spexa och klä ut sig gillar Minou.Tillsammans med henne har man aldrig tråkigt.


 

Vi hälsade på grannens häst och klappade den lena mulen.


 

Minou höll som vanligt i flera konserter för oss.


 

Minou har fått en egen kikare som hon tar med på promenaden för att spana på vilda djur.Jag ska följa med er och jaga och jag övar på att vara tyst,kolla säger hon och kniper i hop munnen och blir tyst som en mus och säger glatt efteråt - Jag kan vara tyst.


  

I dag var vi hem till kusinen Collin och även det var ett glatt och kärleksfullt möte.Så mysigt att se dem tillsammans.


Tyvärr hinner jag inte med mina PW rundor lika ofta nu när jag börjat jobba,blev endast tre gånger denna vecka.

Jag har i dag lyssnat på en sommarpratare i P1 Adam Taal som i sitt sommar pratar om sin bortgånga mamma.Ett fint och rörande program som jag gärna tipsar om att lyssna på.


Var rädd om varandra och värdesätt varandra mer.

Många höjs till skyarna efter sin bortgång,säg det nu medans dom finns i liv.Det kan förändra mycket att få veta att man är värdefull för någon och att det man gör faktiskt uppskattas av någon.



Kram

Carina


 







Av Carina - 10 augusti 2018 10:45

Nu är det nästan slut på ledighet.Sommaren har varit helt fantastisk och jag har inget att klaga på.

På måndag börjar jobbet igen, HT 18.Några nya elver och så även kollegor.Ska bli spännande och se hur höstterminen blir.Men nu ska jag njuta av mina tre sista dagar jag har kvar.

  


Nora min fina glada tax.
Under sista månaden började hon ändra sitt beteende.Jag trodde det berodde på värmen.

Men när hon inte kunde kontrollera sitt kissande,gick fram till vattenskålen och bara stirrade ner i den,slutade äta och bara vimsade runt tänkte jag att hon blivit dement.Men hon var ju så ung,endst 7 år.Det måste vara värmen som gör henne så vimsig tänkte jag.


Sista dagarna gick hon bara runt som om hon inte kom till ro.Började skälla utan anledning och så även på natten.

Jag gick då ut med henne,men när vi kom ut tittade hon tomt på mig,vad gör vi här ute ? sa hennes blick.Vi gick in igen och jag försökte få Nora att äta och dricka.Ja så här höll vi på...

Ringde till veterinären då jag inte fick i henne något att äta eller dricka.Och dom bad mig komma in omgående.

Träffade en jätte bra veterinär på Södra djursjukhuset som tog väl hand om oss och kunde konstatera att Nora fått en hjärntumör.

Då brast det för mig,jag blev så ledsen.NEJ DET ÄR INTE SANT!!! 

Tyvärr fanns det ingen annan utväg än att låta Nora få somna in och helt enkelt få slut på hennes lidande.

Vi fick sju fina år tillsammans.Jag har nu Rea som är Noras dotter hemma samt Wenatrix som är Noras dotter hos fodervärd.Nora får leva vidare i dessa tikar och föra hennes gener vidare.




Jag älskar musik,att få gå på konsert och olika musikframträdande är något jag tycker är väldigt roligt.  

I förra veckan var vi och såg på Diggiloo på Tullgarnsslott.WOW vilken kväll,vilken framträdande och vilka proffsiga artister vi har i Sverige.Marika Carlsson bästa stå upp komiker jag sett och hört,henne måste jag se mer utav.

Jag kommer helt klart att boka in Diggiloo även nästa år.


I lördags var vi till Skansholmens Sjökrog för att titta och lyssna på Anne-Lie Rydé.

      

Anne-Lie är en mycket duktig  artist med ett fantastiskt musik bagage.Solen sken när Anne-Lie började sjunga sedan blev det både åska och regn.Men hon sjöng och gjorde ett proffsigt framträdande trots blixtrar och dunder.Det kostar inget att se framträdande på denna resturang,det enda dom kräver är att man bokar ett bord.Och att äta och få underhållning samtidigt är ju aldrig fel.Det kommer att bli fler besök dit även nästa sommar.


 

I lördags var jag med Vida på hundutställning i Märsta.Vida fick sitt CK och jag blev nöjd.

Efteråt åkte vi med Mohamad till en fågeluppfödare i Vallentuna.Så roligt att få se alla dessa olika fåglar.

Han hade påfåglar,gås,kalkoner,höns,ankor,uvaktlar,underlat

er och ännu fler fåglar.Hade fött upp fäglar i hela sitt liv och livnärde sig på detta.

Mphamad skulle köpa vaktlar och jag fick även några ägg med mig hem.

Jag har ju en framtida dröm och det är att skaffa mig lite höns,men det lär nog dröja innan jag får med mig Kent på detta.
  

Fick hålla en liten kyckling,så liten och så söt.


 

Beställde ny tröja och mössor med nytt Rondodrevets tryck på,självklart i rosa.Blev riktigt nöjd.


Colling har kommit hem från Gotland och jag har hunnit med och träffat honom tre gånger denna vecka.

Jag är så glad att han finns och förgyller mitt liv.


  

I måndags hade vi tjejjakt på Ahl.Vi var åtta tjejer som deltog och vi fick alla se olika viltobservationer.

  

Det blev en grävling mindre denna kväll.


I går var det dags för trimning av Rea och putsning av Vida.Rea mår efter försommarens händelse fantastiskt bra och är nu helt återställd.Vilke kämpe Rea är och vilken livsglädje hon har.

  

Så här såg Rea ut i slutet av maj början av juni efter att vi gått på en grusväg dom behandlat mot damm.Troligtvis med salt och lut.Stora öppna sår,efter flera operationer och dusch tre gånger om dagen med specialschampo har allt nu läkt i hop fint.


  

Nöjd!!!

Ja det är jag över alla mina PW rundor denna sommar.Jag har verkligen kämpat på i värmen och gått mina 8 km nästan varje dag.Och jag tror nog att jag minskat lite på volangerna.Men helt nöjd blir jag aldrig.Jag tittar alltid på mig själv med kritiska ögon och ser bara en enda STOR mage som putar ut.

Om exakt 5 månader blir jag 50 år,tycker på någotvis att det är en häftig ålder.

Jag har aldrig sagt att jag är 25 år,om jag inte varit det, som vissa gör (säkert dom som har ålders komplex). Jag bär min ålder med stolthet och trivs med att åldras.


Kram

Carina

Av Carina - 2 augusti 2018 16:15

I vår familj är det tre födelsedagsbarn som fyller år i augusti. Först ut är Kent som fyller 1 augusti,men som senaste åren ej vart hemma det datumet.Jakten på grävling och rödräv startar detta datum och det är viktigare än födelsedagar tycker Kent.

Gabriella fyller år den 15 augusti,men är i år bortrest,så vi firade dom båda två den 31 juli.

Jag minns när jag väntade Gabriella,hon var beräknad till 8 augusti och jag gick över tiden,vad du än gör så föd inte den 16 augusti sa Kent.Bockpremiären är viktigare än att föra barn och att sedan fira dem den 16 augusti,men som tur var kom Gabriella ut dagen innan.

Sist och minst i vår familj är Collin och han blir 1 år den 29 augusti.

Gabriella och Nicklas kom hem och åt rökta räkor,kräftor och blåbärsglass med oss.En jätte mysig och trevlig kväll.

I går skördade jag min första tomat,en solvarm tomat är väl bland det godaste som finns.Nu väntar vi på att resten av tomaterna ska bli klara.

Jag kämpar på i värmen med mina PW rundor.Det känns fantastiskt skönt efteråt och trots värmen är det skönt att även gå.Jag hoppas att dessa rundor ska ge resultat på kroppen och även knoppen.

Hur som helst är det,det bästa lyckopillret för mig.
Dom har en stor blandning så sina sommarpratare.Lyssnade häromdagen på Maria Vildhjärta Westerberg som lever på att göra figurer av helt vanliga skogspinnar.

Idag var det Inge Thulin som följde med mig på dagens PW-runda.Han har hela världen som arbetsfält och lever efter mottot "hållbarhet,inkludering och mångfald".Inge imponerar på mig, han verkar vara en mycket klok man. 



Spanade efter räv och grävling i går.Det fanns gott om både rådjur och dovhjort.Jag såg ingen grävling men en räv på för långt håll.Tror bestämt att dom visste var det var för datum igår.

Hur ofta händer det att ett lovligt djur ställer upp sig så här fint som dessa killar gjorde i går ? Jaja jag fick i alla fall fota dem och det är ju skoj.


  

Det var en varm kväll + 30 grader hade vi.Helt fantastiskt.Jag som var så orolig i början av sommaren att den värme vi fick då inte skulle hålla i sig hela sommaren.Tur att jag hade fel.



Kram

Carina

Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Ovido - Quiz & Flashcards