Carina´s Blogg

Alla inlägg under juni 2015

Av Carina - 24 juni 2015 14:15

Alla pratar vi om vädret,och visst tusan har vi väder.Ett väldigt långdraget lågtryck.

Eftersom solen och värmen inte behagar komma hit,så får man vara glad att man i mars månad bokade en resa till solen.I morgon åker jag och döttrarna till Agios Nikolas + 26 grader har dom idag och sol.

Det ska bli jätte mysigt att resa med döttrana,och jag är så glad att dom fortfarande väljer att tillbringa en vecka av sin ledighet med mig.

Om några år kanske jag kan ta med mig Minou också,men först måste hon bli blöjfri och några år äldre så att hon får behållning av resan.


Ingen PW runda i morse pågrund av regnet.Hoppas hinna med en runda innan kvällen.

Var till Haninge på förmiddagen för att fixa naglar på både händer och fötter.Och självklart har jag samma nackelack på tår och fingrar.

Resväskan är nästan färdig packad,bara lite smått kvar.Växlat pengar har jag med,passet och biljetterna har jag koll på så nu är det bara till att invänta klockslaget då vi ska åka mot Arlanda.



Även om man inte alltid har det så bra,bör man stanna upp ibland och känna efter hur bra man har det.



Kram

Carina



Av Carina - 22 juni 2015 22:30

När midsommarafton har varit så vänder det och vi går mot mörkare tider.

Jag vill först gå mot varmare tider och ladda batterierna innan jag kan tänka mig att gå mot mörkare tider.

Det är ju så underbart med dessa ljumma sommarkvällar,som håller en vaken och man inte kan slita sig från.

Nu vill man knappt vara ute för då fryser man på kvällen och så även på dagen.


I går var Kent och jag ner en sväng till Nynäshamn och åt lunch på rökeriet,har ni inte varit där så besök det nu i sommar.Underbart gott och det finns en jätte fin butik där man kan handla med sig fisk och skaldjur hem,om man inte vill äta på plats.


Mötte upp Isabella i dag som var med mig till Ortopedia i stan.Där efter bjöd hon mig på lunch i solen.

    

Tänk att jag har så stora barn som tjänar egna pengar och nu bjuder mig på mat,mysigt att få egen tid med dem igen.Vi tittade runt lite i affärer,tog en fika innan vi var tvungna att säga hejdå.Isabella skulle tillbaka till båten för att jobba och jag skulle hem till hundarna.Med mig hem hade jag en ny känning.Jag längtar bara till den riktiga värmen,då man slipper frysa då solen går i moln.För det gjorde man i dag.Låg inlindad likt en kåldolme på altanen i min solstol då jag kom hem.När solen sken låg jag i bikini och så fort den gick i moln snurrade jag in mig i filten.

Kenta hade lite svårt att hålla sig för skratt då han fann mig som en kåldolme huttrande på altanen.Vill ju få lite sol på kroppen i mellan molnen.


Strax innan klockan sex i morse tog jag Nora och Rea med mig på PW runda innan frukost.

5,4 km blev det och vi tog även samma runda på kvällen fast motsatt riktning och då fick även Diza hänga med.

Så 10,8 km blev det i dag,så jag känner mig nöjd och så även hundarna.

I morgon blir det regn säger dom som spår väder,men jag hoppas komma ut på åtminstone en PW runda i alla fall.

Sommarvärmen dröjer.Även i juli väntas det bli kallt,blåsigt och regnigt.Det mesta tyder på att vädret vi har nu fortsätter säger Sofia Söderberg,metrolog på SMHI.Inget Carina väder med andra ord.

Tur att jag så smått började packa min resväska i dag.


Mat,mat,mat ja det är ett stort intresse jag har.

La en älgfilé i en stark marinad häromdagen och vet ni vad gott det var med vattenmelon till.

 

 

Receptet hittar du här >>>


 

Kyckling souvlaki blev det igår och det receptet hittar du här >>>



Nej dags att krama kudden nu.Sov gott mina vänner.



Det finns inget som slår ett gott skratt och vänners kärlek.


Kram

Carina


  

Av Carina - 21 juni 2015 20:00

Nu vill jag berätta för er.

Jag blev uppringd av en kvinna för några månader sedan angående ett blogginlägg jag skrev  14 december 2010

Visst kan jag sticka kniven i dig >>> läs här  

Jag skrev detta inlägg efter att jag träffat en läkare som jag tyckte var mycket obehaglig.

Skrev då hans fullständiga namn,kvinnan bad mig ta bort hans namn.

Han arbetar nu på en ny klinik och när patienter googlade på hans namn så kom mitt blogginlägg upp som första inlägget på hans namn.

Han har barn och dom kanske inte vill läsa detta om sin pappa.Och han kunde förlora kunder pågrund av mitt inlägg.

Kvinnan jobbade på samma klinik som läkaren.

Nu var ju detta min upplevelse efter en mycket dålig bemötande som jag ville skriva av mig om,förklarade jag.

Kvinnan sa att han kanske hade en dålig dag på jobbet och bad mig gång på gång att ta bort inlägget.

Jag tog bort hans efternamn,men inte inlägget.

Nu blev jag kontaktad av kvinnan igen som sa att det även fanns en kommentar längre ner i mitt inlägg där hans efternamn stod med.Det var en annan patient som också blivit illa bemött av samma läkare.

Sköterskan påstår även att jag håller på med nätmobning.

Men det gör jag då rakt inte,är väldigt sparsam med att namnge människor jag inte tycker om.Denna läkare gav mig en sådan obehaglig upplevelse att jag i min tur inte vill att andra ska bli utsatta för hans "dåliga dag" bemötande av patienter.Och tydligen är jag inte inte ensam om att råka ut för hans "dåliga dagar".

Så NEJ jag tar inte bort kommentaret i mitt inlägg.

Jag står för det jag skriver om och någon nätmobbare är jag då rakt inte.



Kram

Carina

Av Carina - 20 juni 2015 17:30

Det är svårt att hinna med alla nära och kära när man arbetar heltid och har en hobby som tar sin tid.

Men i torsdags fick jag äntligen tid att besöka min mormor som blev så glad och kramade mig så hårt att jag trodde att hon aldrig skulle släppa mig.

Tänk att hon anart blir 90 år,är det inte häftigt så säg.Hon har lite döds ångest och grät en skvätt och sa att hon inte ville dö.Och om jag blir 90 år (vilket hon blir i november) så ska det firas,sa hon.Klart du blir 90 år mormor,du och jag ska ju bli 100 år svarade jag henne.

    

Hon har ingen hemhjälp utan sköter sig helt och hållet själv min lilla krut mormor.


I torsdags var det dags att inviga vår inbygda del på altanen.

         

Firade även 17 år som tax uppfödare så detta var ju värt att firas med champange tyckte jag.

(Vi har lite hägrännor och annat små fix men det går ju att sitta under taket och det är ju bra.)


Midsommarafton!!!

Det blev en mycket regnig midsommarafton,men förra året var det ju knappt termometern klarade sig över nollan så man får väl vara tacksam över temperatureni år.

 

Med blommor i håret och med kläningen på höll jag mig under taket.


Till lunch hade jag lagat

 

Matjessillröra med kavringssmul och fröknäcke.Receptet hittar ni här >>>  och här >>> 

Lunchen åt vi inne men middagen fick bli ute med terrassvärmare på

   

Vitlöksspäckad vildsvinsfilé  - receptet hittar du här >>>


Till efterrätt blev det bara jordgubbar med grädde

 

Enkelt men väldigt gott.

Denna kyliga dag/kväll avslutades med bastu.Hoppas värmen kommer ute snart.


För 29 år sedan,i sängen,i Österfärnebo förlovade jag mig med Kent den 20 juni 1986

 

Detta firade vi med en tårta i dag.


Kram

Carina


Av Carina - 16 juni 2015 21:00

Nu är det nära,riktigt nära - SEMESTERN!!! En arbetsdag kvar.


I går kväll fick vi äntligen ordning på avloppet och kan nu använda toalett,rinnande vatten och livet känns helt plötsligt mycket enklare.Är uppväxt med somrarna i Österfärnebo där vi hämtade vatten ur en brunn,kissade bakom huset och gjorde det andra på utedass. Kokade upp vatten för att tvätta oss,tömde slaskhink och diskade i baljor.

Men när man nu är van att gå på vattentoa,tvätta sig under rinnande vatten så har man ju helt plötsligt lärt sig att leva så och har då inte riktigt rustat upp sitt hem för att det en dag kan bli stop i avloppet.

Nu är ordningen som det ska och vi kan pusta ut igen.Diskmaskinen går på högvarv och så även tvättmaskinen.

Känns skönt att kunna ta sig en kvällsdusch hemma innan man kryper ner i sängen.



Isabella och Minou kom förbi mig på jobbet en stund på eftermiddagen och jag fick en puss stund med Minou,åh så go hon är mitt lilla barnbarn. Och hon skulle absolut åka bil sa hon,men i dag gick ju inte min bil hem utan till Älta.

Anna bjöd hem oss arbetskollegor till sig på AW.

Det var så gott och trevligt,mycket skratt och alla bjöd verkligen på sig själva.Tusen tack för allt Anna.

      


Vi är nu nästan helt klara med altanfixet

 

Blir mysigt att kunna sitta där på sommarkvällarna.Bara stupränna och lite blomsterfix,sen så är det klart.





Ibland måste du göra det som är bäst för BARA DIG och DITT EGET LIV.

Inte det som är bäst för alla andra.



Kram

Carina

  

Av Carina - 14 juni 2015 22:30

Hade sett fram emot denna helg.Men nu så här med facit i hand blev det inte alls vad jag hade tänkt mig,det blev en ren jävla skit helg...

Fredagen bjöd på solsken,vi kunde äta middag på altanen,satt ute en stund på kvällen och gick igenom lördagens projekt = altantak bygge.

Lämnade sängen vid åtta tiden på morgonen,gick ut med hundarna,åt frukost och tog fikat ute på altanen,mysigt.

Solen var varm så jag såg fram emot att få vara ute hela dagen.

Vi åkte iväg för att köpa det virke vi behövde till altan taket,väl hemma igen så gick jag in i garaget som nu mera är omgjort till förråd. Det luktade konstigt,och på golvet var det blött...

FAN avloppsvatten på golvet,skit också varför ska det alltid krångla.Och avloppsvatten med dess tillbehör är ju bara så äckligt.Trodde jag skulle spy flera gånger,det var som att stå och skyffla dynga i en ladugård efter grisar och kor.

Konstigt att så god mat kan lukta så illa då det kommer ut,och hur ska då inte vi lukta inombords ???

Vi höll på i stort sett hela dagen för att lösa stopet som blivit, utan resultat.

Hade tänkt tvätta och hänga ut i det vackra vädret,det gick inte.Allt vatten rinner ut i garaget/förrådet.

Att gå på toa och spola gick naturligtvis inte.

Diskmaskinen var full och nu även diskbänken,det ser ut som om vi haft fest.

Jag som alltid är så noga med att hålla diskbänken ren från disk,vantrivs nu och blir jätte stressad.

Vi har både i går och i dag åkt till Kentas jobb för att duscha.

I morse när det var dags för behov två fick vi åka till statoil i Tumba,pinsamt men sant,skulle aldrig kunna sätta mig i skogen,då skiter jag hellre på mig.

Ringde en man som varit här tidigare och hjälpt oss med vår brunn och avlopp,men han var uppbokad på annat och kommer tidigast i morgon kväll.

Så där av en skit dålig helg...


Inget bygge i går när solensken,men i dag när det regnade fortsatte vi med bygget och vi hoppas nu att få det klart till midsommar.Om det inte skiter sig...

 

Tre arbetsdagar kvar,sen är det äntligen dags för ledighet.Längtar väldigt mycket och jag vet att dessa åtta veckor tyvärr kommer att rusa i väg.


Jag har alltid radion på hemma och lyssnar på mix megapol.På helgerna är det ett program som heter dilemma, dit kan personer skriva och få tips och råd på sina problem. I går var det en tjej som hade några kg för mycket på sin kropp,tränade tre gånger i veckan och var nöjd med hur hon såg ut,men inte hennes pojkvän,han gnällde och tyckte hon skulle banta.

Tänkte då på mig själv som i mitt 46 åriga liv aldrig varit nöjd med min kropp och på vad min fantastiska man sa till mig i fredags- Carina,sluta säg att du är tjock för du är inte det,jag älskar dig precis som du är och det borde väl räcka för att du ska förstå hur fin du är.

Ja om det ändå vore så lätt att förstå det.

Hade det varit min man som sagt att jag var för tjock och att jag borde banta,ja då hade jag slängt ut honom för länge sedan.Om jag inte duger för någon annan,så är den personen den sista jag skulle ändra mig för.Jag är jag och gillar du inte det du ser,hör eller möter behöver vi inte umgås mer.

Så resonerar jag.

Stackars tjej jag hoppas hon slänger ut sin pojkvän och skaffar en som uppskattar henne för den hon faktiskt är.




Det är lustigt hur en som bara var en främling förra året kan betyda så mycket för dig nu.

Det är kusligt att någon som betyder så mycket för dig för ett år sedan kan vara en främling nu.

Otroligt vilken skillnad ett år kan göra.



Kram

Carina

Av Carina - 11 juni 2015 21:45

Undrar om sommaren har kommit nu,ja den är i alla fall på god väg.

Eleverna på skolan har nu fått sommarlov,men vi jobbar på några dagar till.

I dag var vi iväg på den årliga sommarutflykten till hemlig destination för all personal på skolan.

Vi kom först till Åkerstycke bruk där vi fick en guidad visning på kanonmuseumet.

  

Där efter åkte vi till Taxingeslott och åt lunch.Det blev en trevlig och mycket solig dag.


Vi har nu kommit igång med altan projektet.Tidigare var där ett tält/paviljon men nu är det färdig tältat för våran del.Vill ha något stadigt som står kvar när höststormarna tar fart.Så himla bra med en händig man i huset,han är ju så noga och fantastiskt duktig måste jag säga.

       

Det här kommer att bli riktigt bra tror jag.Vi är inte klara än,så fler bilder kommer framöver.


Tyvärr har mina PW rundor fått ställas in då vi fixat på altanen,men i kväll blev det av och det var riktigt skönt att komma ut på 6,4 km runda.Träffade på en älgkviga som stod och mumsade gräs

 

Hade blivit ett perfekt skott det där   

Skulle så gärna vilja se en älgko med kalv,men än har jag inte lyckats se dem när de är så där riktigt små.


Det är fortfarande liv i fågelholken och dom håller sig kvar där inne,ska bli spännande att se de små när de hoppar ut ur holken och ska pröva sina vingar.Köpte mig en till fågelholk i dag som under helgen kommer att få sin plats i ett träd. Tycker detta med djur och narut är så roligt och intressant.




Om du kan gå till sängs på kvällen och veta säkert,

i ditt hjärta att du gjort dagen lite bättre för enannan människa,

då har du haft en bra dag.



Kram

Carina

Av Carina - 7 juni 2015 20:45

Helgen är slut och det är jag med.Skulle behöva minst en dag  ledigt till, för att känna mig utvilad.

Men det är som  min man brukar säga självförvållat.

I fredags blev det en snabbt klädbyte från klänning

  

till jaktkläder.

Skulle upp och jaga vildsvin vid Kolarmora.Andra gången jag skulle sitta i vakkoja.

Första gången hann jag inte fram,för då stod galten där och jag fick skjuta.

Denna gång fick jag sitta en timme och tjugo minuter,hade nästan givit upp hoppet om att få se vildsvin   

En galt och en gylta kom ut smygande ur skogen och jag sköt galten 21:50 på kvällen.

Galten gick undan ca 40 meter,det blev ett lungskott.

Hämtade Jasny som var med som eftersöks hund,sökte upp galten direkt.Förstod att den skulle ligga rätt nära,men ville ändå att Jasny skulle få lite glädje av resan.

 Trotts att den var så liten,så var det tungt att dra.


 

Eftersom jag satt i vakkoja kunde jag klä mig i dessa rosa kläder.Har fått många frågor om valet av färg på mina kläder   


    

Det blev en sen kväll eller tidig morgon,kom i säng vid tre tiden på morgonen.

Har fått mersmak och hoppas det snart blir vakjakt igen.

Kent satt med mig i kojan och filmade allt,vilket var extra roligt.


Sveriges nationaldag blev en lugn och stillsam dag.

I dag har det blivit gräsklippning och smaka på Stockholm.

Trevlig tillställning,med mycket folk och smakdofter som får en att tycka det är svårt att välja vad man vill äta.


Helgen har varit blåsig,kall och våt.

Längtar till värmen och de sköna ljumna sommarkvällarna.En dag utan regn och blåst vore riktigt skönt.

Nu återstår det 8 arbetsdagar kvar.Vi har elever kvar till på onsdag,torsdag väntas sommarutflykt till hemlig plats för personalen.Sedan återstår det fyra arbetsdagar,med fix och trix inför höst starten.

Sen ska jag njuta av mitt sommarlov och en lång ledighet.


Recpetbloggen är uppdaterad med nytt recept

 

Se receptet här >>>


Det sägs att om DU inte kan sova

beror det på att Du är vaken i någon annans dröm.



Kram

Carina

Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Skapa flashcards