Carina´s Blogg

Alla inlägg under januari 2016

Av Carina - 13 januari 2016 18:30

Då är det bara två arbetsdagar kvar sedan är det helg.

Vad tusan tar dagarna vägen??

Man går upp klockan fem, jobbar äter middag och sover.Känns som om man inte har något liv.

Är ju så förbaskat kvälls trött också,så när man väl landat hemma blir det inte många knop gjorda.

Längtar till ljusare kvällar,och ja, jag vet att vi sakta men säkert närmar oss våren.

Vilket man inte kan tro nu,blåst och kallt och lite snö på det.

Dom har varnat för en riktigt kall helg,så vi får väl se hur det blir med jakten.Det ska ju vara en viss tjusning med jakt, inge vidare att stå ute i -15 grader om det nu räcker.Det kunde till och med bli -20.


Gabriella kom hem till oss i måndags JÄTTE sjuk,hög feber och med hosta som håller både henne och mig vaken.

Hoppas nu att jag klarar mig från detta.Trevligt att barna vill komma hem,men den lilla fia -lottan har en förmåga att nästan bara komma då hon är sjuk. Köpte hostmedicin och vitaminer åt henne i dag och sa,nästa gång du kommer hem kan du väl vara frisk   


Kallt både ute och inne.

Jag fryser ju jämt och i vår vackra skola med dessa stora fönster så är det svårt att få en jämn temperatur.

+ 18 grader hade vi i hemkunskapen och det är ju tur att man har en lektion som man få stå vid spisen och röra lite på sig.

Vi har denna vecka lagat fattiga riddare.Det är barndomsminnen för mig.Min moster berättade alltid om när hon var på kollo och fick äta det,så jag tjatade på mormor om att hon skulle göra det även åt mig.Annars blev det orättvist.

Så fattiga riddare med kanel och socker,mums säger jag.Det är sommarminne för mig.

Från och med nästa vecka ska vi gå in i ett nytt tema arbeta - Geografisk resa genom Sverige och då ska jag prata landskaps mat.Vi kommer inte att laga allt,men jag vill på någotvis visa dem vad som finns och viss provsmakning blir det.


Fick brev från vårdcentralen i dag,har ju fel på ämnesomsättningen och de två senaste gångerna har inte proverna varit bra.Skulle behöva öka min dos en aning skriver läkaren.

Hör av dig om du har några symtom som håravfall,trötthet,fryser....

Jag prickade rätt på de tre första.Önskade även att det stått viktökning.Men det har jag mig själv att skylla.

För du blir vad du äter.

Men jag kämpar nu på med min viktminskning.Kör shake till lunch på vardagar,inget godis och mycket vatten.

Endast ett mål lagad mat om dagen samt frukost.

I februari ska jag ta tag i detta lite hårdare,har en plan där som jag ska berätta om senare.


  

Soppa är ju så himla gott nu när det är kallt ute,och att göra en soppa med lite styrka i är suveränt gott.

Bakade även pizzagrissini till.Se receptet här >>>


 

Pasta med majssås och antipasti,snabbt,enkel och väldigt gott.

Receptet hittar du här >>>



Kram

Carina


Av Carina - 11 januari 2016 19:15

Och där tog den helgen slut i all hast.


I fredags var vi ut med Kents jobb på en tre rättersmiddag på resturang Serwito.

  

Ett glatt och härligt gäng.Mycket skratt och väldigt god mat.

 

Mätta och lagom trötta kom vi hem vid tolv på natten.Här gällde det att somna fort för 04:30 hade vi ställt klockan på lördag morgon.

Jakt på Östermalma var inplanerad och jag var riktigt trött då klockan ringde.Hade sett fram emot denna jaktdag så det var bara till att masa sig upp.

Kent är hundförare på Östermalma och jag var medbjuden på denna tack jakt som hundförarna bjuds på.

  

Såg massor av vilt men fick inte riktigt läge att skjuta,antingen var hunden för nära eller så fanns det inget kulfång, djur som kom imot eller gick i från och endast bogskott var tillåtet,såklart.

Hade sju vildsvin som gick nedanför mig på rad,ute på isen/sjön.Tänk om dom hade kommit framför mig i stället med skogen bakom sig.

Mycket att tänka på som skytt och ett stort ansvar.Och det viktigaste av allt, man behöver aldrig ångra ett skott man inte avlossat.Men visst hade det varit skoj att som ensam tjej denna dag fått möjlighet att skjuta.Men jakt är jakt.

Fjorton vilt föll i backen och på paraden ser vi dovhjort, älgkalv,kronhjort och vildsvin.

Det bjöds på god lunch,och fika mellan såterna.En riktig toppen dag,är så glad och tacksam att jag får komma med på dessa välorganiserade jakter som har rikligt med vilt.


Så värst pigg på lördagskvällen var jag inte,det kändes lite taskigt emot Isabella som i fredagskväll/natt följde med oss hem och sov kvar.Hon var hemma hos oss hela lördagen och väntade på att vi skulle komma hem,och hem kom två lik.

Inte så mycket att umgås med direkt,men hon var förvarnad.

I söndags morse kom Isabella in med presenter till mig och sjöng den första raden i "Ja må hon leva"

När jag öppnat presenterna sa hon godnatt och gick till sängs igen.Vi hade jakt inbokad och åkte i väg.

Tyvärr var skogen så gott som tom denna dag,två dovhjortar fanns på vår mark de första tio minutrarna sedan var dom borta.

Ja som sagt jakt är jakt.

Vi fick i alla fall frisk luft och hundarna fick röra på sig.Men det är på gränsen till för mycket snö nu för taxarna.

  

Nu regnar det ute och vi har +3 grader så vi får väl se hur det blir till helgen? Det lovas mer snö och kallare igen.


Det blev en stillsam födelsedag.Jag lagade middag och fixade även till en paj.Isabella och Kent åt med god aptit och så även jag.

    

Hallon och chokladpaj,se receptet här >>>



Måste bara få berätta,vågen samarbetar med mig ( eller så börjar batterina ta slut)

- 1,5 kg   




Kram

Carina


Av Carina - 8 januari 2016 16:00

Då har man mjukstartat jobbet med endast två arbetsdagar.Perfekt med kort vecka efter ledighet.

Nu har vi har fått rikligt med snö och det ser verkligen ut som ett vinterland ute,så vackert.


Fy fan, på ren svenska ,vad livet är orättvist.

Satt i morse och tittade på instagram då jag åt frukost.Tårarna rann ner för kinderna.En kvinna  jag följer på instagram har förlorat sin 25 åriga son,och i går bregavdes han.Så smärtsamt att behöva gå på sitt barns begravning.

I detta fall vann cancern över sonen -FUCKCANCER !!!


Som förälder är man ju ständigt orolig över att något ska hända sina barn,man vill att dom ska må bra.


Kommer ni i håg gruppen The Pinks ?

I morse spelade dom den gruppen på mix megapol och berättade att dom skulle återförenas för en spelning i mars.

Spelar ingen Roll

Jag fick för mig att min äldsta dotter lyssnade på dom,men hon hade ingen aning om vilka dom var då jag skickade sms.Då var det väl yngsta dottern som lyssnade på dom då.Men hon visste inte alls vilka dom var ?  

Vi spelade den låten för elevrna på skolan och kollade upp när det var dom bildades ?

1984 var det,då var det alltså jag som lyssnade på dem,jösses vad åren springer i väg.

Och jag ska vara ärlig,sjöng med i hela texten då jag åkte till jobbet i morse.

Tycker den är så bra,för det spelar ingen roll hur vi ser ut,för alla är ju lika mycket värda,eller hur.

Så fram för fler sådana trallvänliga låtar   



Trevlig helg.

Kram

Carina




Av Carina - 6 januari 2016 19:45

Vi har redan kommit till 6:e januari.Tycker att varje nytt år är lika spännande varje år.

Man vet ju aldrig hur det blir,och det känns på någotvis skönt med ett helt nytt år framför sig.

För man ska ju blicka framåt,inte bakåt.


Vi har varit ute och jagat,börjar känna mig lite tjatig,men det är ju vår hobby.

Har umgåtts med min man 24 timmar om dygnet ända sedan julafton fram till i söndags.

11 dagar om jag ska vara exakt.

Men har man hängt i hop i 30 år så är ju elva dagar ingenting,och att vi dessutom har samma intresse är ju roligt.

Jakten i lördags blev det två vildsvin skjutna.Ett för Jasny och då var skytten även denna gång,husse själv.

  

Söndagens jakt gav inte samma utdelning,även om den var spännande.


I måndags städade jag undan julen,har granen kvar.Skulle plocka undan den i dag,men kom just nu på att jag glömt bort det.Den får bli kvar ett tag till.

Hämtade Minou på förskolan och tog med henne hem till oss.Isabella och hennes kompis kom hem till oss på middag.Minou sov kvar och på tisdagen hade vi en mys tisdag.Sov till 8:30 åt frukost och tittade på Pingu,lekte med klossar och bara mös.

      

Farfar slutade tidigare och kom hem och lekte med oss.


Lämnade tillbaka Minou till sin mamma i tisdags kväll.

 

Så glad,kärleksfull och helt underbar denna tjej är.



I dag var vi ut på eftermiddagen för att spana efter räv.Men blev inte så långvarig då det var -15 grader

Såg ingen räv,nej inte ett djur,dom fryser nog dom med och står väl och trycker under en gran.


Lagade en riktigt god middag i dag på vildsvinsfärs.

   

Schweizerrulle med skinka och blomkål/broccolimos.

Receptet hittar du här >>>



Och så var det här med min förbaskade vikt...

Bloggen heter ju Carinasviktminskningsblogg.Men får nog döpa om den till Carinas vikt Öknings Blogg

Så omotiverad som jag är nu och ändå så missnöjd över dom kilona,inte så jätte många,men tillräckligt för att jag ska vantrivas,så går det inte att sätta fart.

Tänkte börja i går med 5:2 dieten,men då säger Kent hur kan du börja på din ledighet ?

Det spelar väl ingen roll,svarar jag tisdag som tisdag...Vill köra desa 2 dagar tisdag och torsdag.

Men efter att ha ätit shake både till frukost och lunch i går så fick jag ge mig vika för husfridens skull.Det fick helt enkelt bli grillad kyckling och sallad till middag.

Hur jag ska göra framöver vet jag inte riktigt än,men något måste jag göra.Måste bara hitta motivationen, vart den nu är ???



Allt börjar med VILJAN till förändring,finns inte viljan där så händer ingenting.

Sedan kräver det din tid pch ditt tålamod.



Kram

Carina





Av Carina - 1 januari 2016 14:45

Välkommen 2016 !!! Hoppas att du blir bättre än året innan.

Tänk att ett år som började så bra med resor,glädje och en massa kärlek helt plötsligt kan förvandlas till en mardröm.

En skräckupplevelse och en massa frågetecken ???

Nu lämnar vi det bakom oss och blickar framåt.Nu ska det bara bli bättre.


Nyårsafton.

Vi var ut till Ornö för att jaga.

Släppte Tezz i första såten,hon sökte över det bra,men ingen älg var hemma.

Rea fick jaga i såt två och tre.Hon hittade rådjur som hon fick fart på men inget blev skjutet.

Kvällen blev en lugn hemmakväll och vi la oss innan tolvslaget,inget party här inte.

  

Lagade älgfilé med potatisbakelse och rödvinssky.Receptet hittar du här >>>


Till efterrätt hade jag gjort citronyoghurtglass

 

Receptet hittar du här >>>



I dag vaknade man fräsch och utvilad vid 8 tiden.Har plockat undan lite tomtar och gått en långpromenad på 6,5 km med hundarna.

Ingen jakt i dag,har ju jagat sju dagar i rad så idag blev det vilodag.



Tillit är som ett papper,skrynklar man det en gång blir det aldrig perfekt igen.



Kram

Carina

Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Ovido - Quiz & Flashcards