Carina´s Blogg

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Carina - 21 juli 2018 18:15

Jag kämpar på med mina PW rundor,nu utan hundar den senaste veckan pågrund av värmen.Har utökat rundan till 100 minuter och fortsätter att lyssna på "Sommarvärdar i P1" idag blev det-  Stefan,pappa till Ebba.

Så rörande och så gripande.

I dag var det inte bara svett utan även en massa tårar under pw-rundan.Så fruktansvärt hemskt att förlora sitt älskade barn.Stefan förlorade sin dotter Ebba i terrordåtet april 2017,det som var på Drottninggatan utanför Åhlens.

Stefan verkar ha varit en fantastisk pappa och deras relation verkade så fin   Styrke kramar i massor till honom.

Den här veckan blev inte alls som planerad.

Vi skulle hämta Minou förra söndagen med fick några timmar innan veta att så blir det inte.Mamman hade ändrat sina planer för Minou och vi fick helt enkelt inte ha henne som var planerat sedan en månad tillbaka.

Väldigt snopet och jag blev minst sagt förvånad då vi hade planerat in en massa skoj denna vecka. Kolmården,kusin besök,baka tårta till pappa som fyllde år, besöka kakslottet/Taxinge slott och gå på barnteater utomhus.

Det blev inte så...

I torsdags hälsade jag på Collin (Isabella & Tim) han var så rar då jag kom.Jag satte mig på golvet och han kom fram reste sig upp mot mig och la huvudet så kärvänligt i mot mitt bröst.Jag lovar er att mormors hjärta smälte.Gud så rart,älskade lilla Collin.

Vi gick till en lekpark och gungade,svårt att vara ute länge i denna värme.

Nu åker Collin med familj till Gotland i morgon och kommer hem i Augusti.Vi vinkade hejdå och sa - vi ses i augusti. Men det ville inte Collin.Han blev lite ledsen så Isabella fick komma ut till mig i bilen igen och säga hejdå.

Anders kom över på kvällen och vi åt rökta äkor till middag,drack alkoholfitt öl och bubbel.Senare på kvällen åkte vi ut till skogen för att spana efter lämpligt vilt.Men kom hem tomhänta.

Fångade råbock och räv med kameran.Alltid lika roligt att ha kameran med sig.

Kent och jag besökte Kakslottet/Taxinge slott i fredags.Inte så lämpligt att fika där när man vill gå ner i vikt.

MEN GUD SÅ GOTT. Tur man inte åker dit så ofta.

På biltema köpte vi denna sandlåda och fyllde den med vatten.Nora gillar att bada,men hade svårt att komma över kanten,så jag fick lyfta i henne.

Man kan gräva ner den,men jag väljer att inte göra det i hundgården.

Var rädd om varandra man vet aldrig när man ses för sista gången

Kram Carina

Av Carina - 15 juli 2018 17:45

Igår hälsade vi på Crobbe och Laila. Huset ligger så fint på höjden, fullt av vilda djur som rör sig nedanför.Här behöver man ingen tv.En bekväm stol på altanen och kikare så är kvällen räddad.

Vi blev bjudna på sill lunch som var fantastiskt gott.

Efter att vi ätit tog vi en sväng med bilen till grabbarnas jaktmark.Såg lite djur som rörde sig i värmen och hann med att fota lite också.

Det är alltid lika roligt att åka runt och titta efter djur.Men inte alltid lika lätt att fånga dem med kameran. Tusen tack Crobbe och Laila för en trevlig lunch och eftermiddag med er.

På kvällen beslöt Kent och jag oss för att åka ut och spana efter vildsvin.Jag blev avsläppt vid ett gärde och Kent körde vidare till ett annat.

Stod en stund och spanade,och allt jag såg var två dovhjortar.Men efter en stund så såg jag långt bort en svart liten prick.Jag smög mig lite närmare och kunde konstatera att det var ett vildsvin.

Det här kommer att bli spännande.Långsamt smög jag mig fram,stannade tog upp kikaren och tog några steg till.

Så höll jag på säkert i 30 minuter, tog upp bössan och tittade genom kikaren,nej lite närmare vill jag komma. Spanade runt så att det inte fanns smågirs,och även under vildsvinet så att det inte var dragna spenor. Mycket att hålla koll på innan man kan avlossa ett skott.Allt såg bra ut,nu måste jag bara få rätt läge.

PANG!!!Vildsvinet sprang upp i skogen,jag hörde hur det brakade till, efter en stund kom Kent med Jasny som fick spåra och hittade gyltan liggande under en massa ormbunkar bara några meter från skottplatsen.

Det var så otroligt spännande att gå där ensam i säden och smyga fram.

Av Carina - 14 juli 2018 10:50

I flera år har jag velat åka till Dalhalla. Jag jag hört hur mäktigt det är att vara på denna plats.
Så på alla hjärtansdag fick Kent i present av mig att åka till Dalhalla och se GES med övernattning med mig som sällskap.

Best Western Hotell Lerdalshöjden låg vackert på höjden med utsikt över Siljan.

Vi kom frsm vid 14 tiden och passade på att sitta ute och njuta av den vackra utsikten i väntan på middagen.

Resturangen hade komponerat en tre rätters - Dalhalla menyn

Efterrätt var buffé, helt i min smak.

Mätta och belåtna satte vi oss ute i solen i väntan på anslutningsbussen som skulle köra oss till Dalhalla.

Bussresan tog ca 15 minuter och det var så mäktigt att vara på plats.

Eric Gadd var "förbandet". Han har i sommar spelat in Så mycket bättre, och i höst har han sin show på Börsen i Stockholm med start i september.

Vi hade riktigt bra platser. Satt på andra raden.

Glenmark,Eriksson och Strömstedt WOW vilket team. Sveriges äldsta pojkband kallar dom sig.
Det blev en fantastisk kväll med allsång och dans.

En kväll som bjöd på perfekt väder och underhållning. Dansade nog i hop mina tiotusen steg den kvällen.

Efter konserten väntade bussen på oss och körde tillbaka till hotellet.
Så smidigt och helt fantastiskt bra.

Jag är så nöjd över detta dygn i Dalhalla som gav mersmak. Det kommer garanterat bli fler reser dit.
Och ett STORT TACK till Gabriella och Nicklas som passade hundar och hus åt oss.

Kram Carina

Av Carina - 11 juli 2018 10:45

Förra sommaren så började jag att lyssna på några väl utvalda sommarpratare på P1.
Det var Lena på jobbet som tipsade om det.Så denna sommar har jag tagit detta med storm.
Mina PW rundor är på 90 minuter och så även programmet.
Jag har bestämt mig för att lyssna på ALLA även om jag inte vet vem dom är. Och visst har dom alla något mer eller mindre intressant att berätta.Förutom det dom pratar om så får man även höra ( om man vill ) deras musikval vilket ibland är långt ifrån vad jag själv lyssnar på. Men jag tänker att det även är bra att få lite annan musik i sina öron förutom sin favorit.
Om ni inte har lyssnat på sommarpratare i P1 så börja.

Jag vann en bok....
Och intevilken bok som helst utan en vegetarisk receptbok. Jag gillar att fota allt från mat till djur och natur. Har ett Instagram konto - Caruttan, där många bilder hamnar.
Ibland tävlar jag med olikabilder, vilket jag gjorde i maj månad då jag fotade en RÅ rödbetsdryck och vann med den bilden.
Ska kolla igenom boken och se vad jag kan laga för gott.

Har fått ordentlig fart på min sallad jag sått här hemma och det känns så lyxigt att kunna odla det man vill äta.

Kent kom hem med en muurikka panna. Du gillar ju att laga mat och vara ute i solen så detta blir väl perfekt för dig sa han. Rar man jag har.

På sommaren sker dom flesta utflykterna och det är då jag försöker att hinna med att umgås med mina vänner.
Lena och jag åkte ner till Östermalma för att äta lunch och fota. Vårt stora gemensamma intresse.

Ellinor och Wenatrix hälsade på oss i lördags. Vi var först iväg till en skjutbana. Ellinor behövde skjuta och Wenatrix behövde vänja sig vid skott. Hon reagerade knappt på smällen.
Därefter åt vi mat hos osd. Tittade på fotboll och avslutade med en promenad till Grindsjön.

Wenatrix är min fodertik som bor hos Ellinor.

I söndags fick vi äntligen till en träff, Gabriella och jag. Det blev promenad runt Årstaviken med avbrott för mat.

Maria ( kollega från skolan ) kom på middag i måndags.Visste inte riktigt vad jag skulle laga då hon inte äter kött, men kyckling och fisk.Så det fick bli kycklingspett med asiatisk vitkålssallad och jordnötssås.

Blåbärsglass med hallontäcke till efterrätt. En trevlig middag och maten blev riktigt bra.

Har hunnit med att träffa Collin och gungat honom. Mysigt att få umgås med barnbarnen och roligt att se att han faktiskt känner igen mig.

Igår var det dags att träffa Eva. Vi har alltid så mycket att prata om. Och det är alltid lika trevligt då vi ses.

Vi åkte färgan över till Ekerö. Stannade till vid Jungfrusund. Åkte sedan vidare till Drottningholm och gick runt där.
Åkte sedan till Hornsbergs strand där vi åt lunch.

I dag ska jag bara vara hemma och tvätta.Skönt med dagar som inte är inbokade,samtidigt som jag tycker det är fantastiskt roligt och trevligt att hitta på något.

Av Carina - 4 juli 2018 10:30

Torsdag den 21 juni hämtade vi Minou.Hon skulle vara hos oss länge denna period,åtta dagar, som hon hade full koll på.Hemma hos oss torsdag till fredag veckan efter,på fredag hem till pappa och lördag till mamma.

Förra året hade jag Minou över Midsommar och även veckan efter,så då passade vi på att åka till Astrid Lindrgens värld. Minou sa i vintras att hon ville göra det även denna sommar.

Vi firade midsommar och dagen efter var det dags att kolla om vi hade någon fiskelycka nere vid Grindsjön.

Det blev några småfiskar som vi sedan slängde tillbaka i sjön.

Senare på eftermiddagen var det dags för fotboll,Sverige skulle spela och vi hade satt på oss blågula kläder medans vi hejade fram Sverige i fotbolls VM.

På söndag eftermiddag åkte vi ner till Nynäshamn.Minou fick leka i en park,vi tittade på båtar och sedan blev det middag på båten Freja.

Måndag 25 juni...

Jag hade inte berättat för Minou vad vi skulle göra denna dag,ville att det skulle bli en överraskning.Så när hon hade ätit upp sin frukost berättade jag vad vi skulle göra,vi ska åka till Vimmerby,Astid Lindgrens värld med Isabella och Collin, Minou blev riktigt glad.

Jag hade ordnat med lunch och när jag såg skylten Ekenäs slott efter vägen bestämde jag mig för att där äter vi vår medtagna lunch.Ett mycket fint slott som tyvärr inte var öppet,så hur insidan såg ut får jag ta reda på vid ett annat tillfälle.

Mätta och belåtna satte vi oss i bilen igen för att köra vidare mot Vimmerby.

Campingen vi skulle bo på i två nätter heter Nossebadens camping och låg mycket fint.Vi promenderade in till Vimmerby centrum ( tog cirka 35 minuter) för att äta middag den kvällen.Shopade lite och mös en stund ute på campingen innan vi kröp ner i våra sängar.

Vi var på Astrid Lindgrens Värld från öppning till stängning denna dag.Det var varmt,men behagligt.Vi såg många teaterföreställningar med blandannat Pippi Långstrump,Emil i Lönneberga,Karlsson på taket,Madicken och Ronja Rövardotter.

Har ni inte varit där så åk dit.En fantastisk plats för barn och vuxna.

När vi kom tillbaka till campingen,gick vi till campingen vi bodde på året innan för att äta middag.Där efter blev det en tur med trampbåten på våran camping.

På onsdag morgon var det dags att städa ur lägenheten och styra bilen hemåt.Vi var alla så nöjda och glada över våran vistelse i Vimmerby.

Resten  av dagarna som var kvar med Minou badade hon,hoppade på studsmattan,plockade smultron och gick på hundpromenad.Jag tar Jasny sa hon varje gång vi skulle gå ut med hundarna.

Inte en dag var hon ledsen över att vara ifrån sin mamma,Minou är så fantastiskt duktig på att vara hemifrån.

Hon visste hela tiden att på fredag åker jag till pappa och på lördag kommer mamma hem.

Det har varit roligt att få dessa dagar med Minou,och jag hoppas hon kommer minnas sina somrar med sin farmor och farfar med glädje.Vi vill ju ge henne en minnesrik och fint sommarminne med oss.

Av Carina - 2 juli 2018 20:30

Traditioner för mig är viktigt.Att fira påsk,midsommar och jul tillammans med min familj är något som jag är uppväxt med och även fört över till mina barn.Nu har dom blivit äldre,träffat sina partner och då ser traditionerna lite olika ut år från år.Vilket jag naturligtvis respekterar och har överseende med.

Två år i rad har vi lånat Minou vid midsommar,åkt iväg till Sorunda där vi tittat på när brandmännen rest midsommarstången för att vi sedan ska dansa runt midsommarstången,fiskat i fiskedammen och köpt lotter.

Är det midsommar så är det just så här jag vill förmedla till mina barbarn att midsommar ska firas.

Även i år fick jag låna Minou över midsommar och självklart var midsommarfirandet detsamma även i år.

Familjen hade utökat med kusinen Collin som också var med och firade tillsammans med oss och sina föräldrar, Isabella och Tim.

Här står vi i kön till fiskedammen.

Även Collin fiskade och fick napp.

Så göra vi när vi tvättar våra kläder...Och då började det regna,himlen öppnade sig och vi tog skydd under ett träd.

Efter regnet kom solen

När vi dansat klart,fiskat och köpt lotter var det dags att åka hem.Jag hade bakat en jordgubbstårta och vi var alla sugna på en tårtbit med kaffe eller saft.

Grillade grillspett till middag med tillbehör.

Vi åt middag och satte oss sedan framför tv.Att vara ute i mellan regnskurarna var ingen ide så vi höll oss inomhus.

Visst hade det varit fantastiskt med kvälls sol och lite värme,men midsommar är midsommar och då bjuds det på spridda skurar av regn.

Jag hoppas nu att mina barnbarn en dag kommer att minnas våra midsommarfirande och minnas det med glädje och att dom sedan i sin tur kan berätta det för sina barn hur det var när dom firade midsommar som barn.

Av Carina - 2 juli 2018 14:30

Den 20 juni 1986 platsen var Österfärnebo, tidigt på morgonen bytte vi ringar med varandra,vi förlovade oss.Kent var och är mitt livs stora kärlek.Men just den sommaren skulle han åka ifrån mig,han skulle göra lumpen,så fruktansvärt hemskt att vi som träffades varje dag snart skulle vara i från varandra.

Tänk om han hittar en ny tjej i Luleå,tankarna snurrade och mina kompisar sa att det kommer aldrig att hålla.Killar i lumpen är som törstiga små svin då dom sätts samman,törstiga på både alkohol och tjejer.

Men just denna dag då vi förlovade oss kändes stort,ett kliv närmare in i vuxen världen.Jag 17 år gammal och Kent skulle fylla 20 år i augusti.

Och nu just denna dag 20 juni 2018 firar vi 32 år som förlovade. Jag tycker om att uppmärksamma högtidsdagar och hade bokat Glashyttans värdshus i Södertälje.Det ligger så fint vid vattnet och maten är fantastisk.

Det är andra gången vi bokat bord här och tänk att det inte fungerar att boka bord via deras hemsida. Fastän jag får ett mail där dom bekräftar att våran bokning är godkänd och vi är välkomna så möts vi av samma svar då vi säger -

Hej vi har bokat bord för två i Carina Andersson.

Nej ni står inte med i våra bokningar.

Men vad konstigt,jag har ju till och med fått det bekräftat att bokningen var godkänd.

Inga problem vi löser det. Och visst gjorde dom det,båda gångerna fanns det plats för oss.

Mycket trevlig kille serverade oss tre rätters middag och kocken kunde detta med att laga mat.

Fantastiskt gott och jag kommer att besöka Glashyttan igen,men då ringer jag och kollar att min bokning finns när vi kommer dit.

Av Carina - 19 juni 2018 21:15

Skönt med sommarlov.Är ständigt sysselsatt så här blir det inte mycket till vila.Men jag är ju sådan som person som vill göra och hinna med mycket,utan att stressa.

I onsdags morse hämtade jag Minou som då var med mig på jobbet.Det var väl inte jätte roligt på farmors jobb tyckte Minou.Hon hittade en klocka som vi använder på våra lektioner då vi ska lära eleverna klockan. Jag visade Minou hur visarna skulle stå när det var dags att gå hem och vad klockan var nu.Men hon är smart det flickebarnet. För bara efter några minuter kom Minou tillbka och sa kolla farmor nu är klockan två och då kan vi gå hem,det blev ett gott men hjärtligt skratt.

Minou skulle följa med oss till "våra barns kusin" Amanda som tagit studenten och hade bjutit in oss att fira henne.

Tänk att hon blivit så stor alla redan och nu vill hon bli polis.Ska bli så spännande att följa hennes resa dit.

Det blev en mycket trevlig kväll med god mat och tårta,tipspromenad och presentöppning.Många fina presenter fick hon.

Amanda lycka till nu och välkommen in i vuxenvärlden.

Vi hade lovat Minou att köpa en studsmatta till denna sommar,och man ska ju hålla vad man lovar.Jätte roligt tyckte Minou att det var och även jag klev upp och hoppade lite.Men min rygg vill nog helst att jag håller mig på marken.

Vi tog en sväng ner till Grindsjön för att bada i fredags.Perfekt med en egen strand.

Smultron har vi plockat och trätt på ett strå innan vi åt upp dem,det hör sommaren till tycker jag.

Hågelby

I lördags var vi till Hågelbyparken med Isabella,Collin,Emma och Felicia.Det är en fin park värd att besöka minst en gång varje sommar.

Och i söndags firade Rondodrevets kennel 20 år.Jag hade bjudit in mina valpköpare att fira den med mig.

Minou och jag hade bakat jordbubbstårtor som vi bjöd på och kaffe.

Det var tipspromenad,infrmation om vardags lydnad,spårträning och jakt.Vi pratade om utställning,hur det går till och vad man ska tänka på.Vi grillade och åt lunch tillsammans innan det var dags att säga hejdå.

Jag fick en jätte fin tax av Peter och Sussi.Ellinor hade med sig en flaska champange,så trevligt med omtänksamma valpköpare

Rondodrevets

Minou med min fodervärdstik som bor hos Ellinor.Minou tycker det är så roligt med hundar, Farmor alla hundar älskar mig,brukar hon säga.

Minou åkte hem till sin mamma i söndags eftermiddag,men hon kommer tillbaka till oss på torsdag igen.

Fyra veckor med ändrad kost är nu över.Det har gått riktigt bra.Jag hade väl aldrig trott att jag skulle sitta och knapra morötter till frukost.Jag som vill äta min havregrynsgröt.Men det har gått över förväntan.

Det har dock blivit några återfall i choklad träsket som är min stora bov till extra kilon.

Men vågen att trots allt gått ner 5,5 kg.Det känns på kläderna att jag minskat i vikt.Måttbandet visar en lägre siffra än från starten.Jag mår mycket bättre och känner mig lite finare.

Tog en bild innan start och nu efter fyra veckor efter ändrad kost och mer motion,och skillnaden är enormt stor.Vill inte lägga upp dessa bilder här då jag bara har underkläder på mig när bilderna togs.

Ska nu försöka att hålla denna diet,men kommer att unna mig lite gott vid speciella tillfällen.

Mina PW runder känns bra och jag mår så bra av att gå dessa rundor med taxarna.Ikväll var vi ute i två timmar.

Bra musik i öronen och glada taxar framför sig som mer än gärna vallar runt mig.

Lämnade in min bil på service i går,åkte komunalt hem från Länna och det tog tid.Vilken tur att man inte behöver åka komunalt till jobbet.Tog först en buss från Länna till Västerhaninge,där skulle jag byta buss mot Nynäshamn,men fick vänta i en en och enhalv timme på den.Passade då på att äta sallad på ett Café i centrumet.När bussen kom och jag klev av vid närmaste busshållplats hade jag 2,5 km att gå för att komma hem.Jag åkte från Länna 10:20 och kom hem strax efter 13.

Nu är min bil servad och jag hoppas den kommer att rulla på bra ett tag framåt.