Carina´s Blogg

Direktlänk till inlägg 16 juli 2015

Vi hade i alla fall tur med vädret

Av Carina - 16 juli 2015 15:45

Jag sitter här ensam, dag ut och dag in. Ingen som hälsar på mig längre, och kommer det någon är dom här max två timmar för sedan ska dom hem igen.

Men mormor man får bara parkera i två timmar sedan går p-skivan/tiden ut, svarar jag.

Ja men man kan väl ändra den då och stanna längre, säger hon.

Nu efter nästan tre dygn tillsammans med min mormor så vet jag att två timmar är max vad man klarar av att höra hennes klagosång på. Sedan skär det sig i öronen.Hon har alltid varit väldigt negativ men att det var så här illa trodde jag nog inte.

Visst hon blir 90 år i november, men hon är inte dement, bara lite glömsk, och förståndet finns ju kvar, så lite tacksamhet hade jag nog räknat med i alla fall.Inte ensett tack för att du tog dig tid, fick jag. Hon ville ha med mig in i lägenheten på fika men jag sa nej nu vill jag HEM!!!


Min mamma hade varit i väg och köpt ett par nya bra promenadskor hon skulle ha på sig till och från båten. Men nej dom vägrade hon använda för det var fula. Fastän hon var med när dom inhandlades.

Klackskor skulle hon ha på sig och ont i fötterna fick hon redan då vi lämnade hennes port.Tanken var att vi skulle överraska Isabella som jobbar på denna båt Silja Symphony.

Isabella såg oss redan då vi klev på båten.Alla bara åker bort, men jag, jag sitter här ensam säger jämt mormor.Men res bort du med, svarar jag.Har ingen att åka med, svarar mormor.Men vi kan åka, du och jag.Så jag bokade denna resa, vi betalade var och en för sig, mormor har det gott ställt så hade hon velat skulle hon kunna bjuda mig för att jag åkte med henne, men det tänket finns inte, (så nu fick även jag gnälla).


Förra veckan var jag och Minou till mormor för att hälsa på och redan då stod väskan färdigpackad,hon var redan då klar för resan. Kul tänkte jag att hon är så laddad och vill åka.


När vi kom på båten, lämnade våra väskor i hytten bäddat upp sängarna så var det dags för middag. Buffé hade vi bokat.

Åh fy så mycket mat, man blir ju mätt bara av att se allt.

Fy så mycket barn, fy vad dom låter, å dricker läsk gör dom hela tiden.

Tänk jag hör inget,tänkte jag tyst för mig själv. Frågade om maten var god och om hon blev mätt.

Men äsch det var väl inge gott och ja mätt blev hon väl.

Efter maten blev hon trött och ville då sova kl 18:20

  


På onsdagen hade vi pratat om att gå iland i Helsingfors tillsammans med Isabella som då var ledig.

Men efter att ha sovit hela kvällen och natten ville hon efter frukost sova igen för hon var så trött.

Jag frågade om jag kunde gå iland med Isabella och det gick bra.

Lämnade mormor i hytten som ville sova och sa stanna här tills jag kommer tillbaka.


Mysigt med egen tid med dottern. Vädret var helt fantastiskt. Soligt och varmt. Vi handlade lite,gick tillbaka ner till hamnen,satt vid vattnet en stund innan vi klev på båten. Och vem satt inte där innanför ingången och undrade vart jag var ? Hon hade minsann sprungit runt och letat efter mig på båten.Lilla mormor,jag förklarade vad vi bestämt och tog med henne upp på soldäck för en förfriskning.Men efter ca fem minuter sov hon igen.

Hon är nästan som en nyfödd bebis,gnäller och sover,om vartannat.

 

Eftersom buffén inte var bra bokade vi in oss på en finare restaurang.

Men det var inte bra det heller.En två tre fyra...

Ett tålamod av guld måste man ha för att klara av att tillbringa sin lediga tid frivilligt med någon som inte tycker att något är bra.

För så är det, exakt så är det.

Hon sa även till Isabella att jag tycker inte om att åka på kryssninge nu vill jag hem, och då hade vin inte ens lämnat Helsingfors. 

Efter maten och efterrätten frågade jag vad vill du göra nu mormor ?

Ingenting, svarade hon.

Ska vi lyssna på trubaduren ?

Nä fy fan han kan ju inte ens spela.

Ska vi lyssna på mannen som spelar saxofon ?

Nä det låter hemskt.

Ska vi sitta där dansbandet spelar ?

Nej där är bara en massa ungar som dansar och inte kan bandet spela låtar man känner igen.

Ska vi titta i affärer ?

Det var intget att titta på, jag ska inte handla något jag kommer snart att dö.

 Då fick jag liksom nog och sa då går vi till hytten.

Där satt vi och glodde tills Isabella kom och knackade på.

Hon tipsade om Karaoke.

Och då gick vi dit.

När jag föreslog att vi kunde sitta lite närmare sa hon.

Det är väl inget att se.

Vi satt där i nästan en timme sedan gick vi tillbaka till hytten och då säger hon.

Tycker du det där var bra ?

Det tyckte inte jag, sa hon.

 

Jag har i alla fall försökt att göra denna resa till en trevlig och minnesrik resa.

För ingen av hennes döttrar eller andra barnbarn skulle göra något tillsammans med hennemer än 2 timmar,för sedan går parkeringstiden ut.

Vi hade i alla fall tur med vädret.

Maten var bland det bättre än vad jag ätit på andra båtar.

Det var roligt att få se vart Isabella jobbar.

Nu är i alla fall mitt samvete på plus sidan.

Jag har gjort vad jag kan och någon mer resa med mormor blir det inte för min del.

Det kommer att bli max två timmar.

Men det kommer att ta några veckor innan mina batterier är laddade för ett möte med en energitjuv   



En del av mitt hjärta kommer alltid slå för dig.



Kram

Carina

 
 
Ingen bild

Gabbis

16 juli 2015 20:28

Va duktig å envis du va som tog me din mormor på denna resa. STOR eloge till dig, Carina. Hoppas du får en fortsatt trevlig sem. Vill ni (du å Kent) göra nytt försök att komna till oss, kanske redan i okt.? Hörs! Kram

Carina

16 juli 2015 21:41

Tack vännen :-)
Vi får höras om det senare, närmare hösten.
Må så gott och trevlig sommar, kram

 
Ingen bild

Birgitta

16 juli 2015 22:44

Vilken insats du gjort,det är inte lätt. Känner igen detta,, Om nobelpriset delas ut i tålamod skulle du ha det! Du e fantastisk ! Tips! Kanske hon skulle kolla upp sina blod värden, b 12 brist? Kan ge depression,,eller bara få lite antidepressivt för att må bättre många äldre behöver det,,

Carina

19 juli 2015 13:37

Tack Birgitta :-)
Jag får tipsa mormor om det
Med vänlig hälsning, Carina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina - 16 april 2020 07:00

Det är så overkligt, konstigt och skrämmande med covid-19.Jag har nog inte riktigt förstått allvaret i det. Man får höra om det på radion,tv och bland sociala medier.Det har på någotvis varit så overkligt, tills i går då vi fick det tragiska besked...

Av Carina - 27 mars 2020 06:30

Det var en månad sedan jag skrev sist och mycket har hänt i världen sedan dess. Jag försöker att inte tänka så mycket på covid-19.Visst är det fruktansvärt för dom som blir drabbade,men jag kan inte sluta leva eller stänga mig inne.   Vårt gymn...

Av Carina - 26 februari 2020 14:30

Gör mer av det du älskar att göra. Det som får dig att må bra. Livet är för kort för något annat. Att medvetet boka tid med sig själv för att må bra och njuta är en viktig del i att varauthållig. Att gilla vad man tar sig för, skapar en go känsla i...

Av Carina - 16 februari 2020 14:00

Träna hjärtat    Ditt hjärta är din kropps viktigaste muskel och med regelbunden motion får du ett starkare hjärta. Om du tränar och rör på dig dagligen halverar du risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom jämfört med om du har en stillasittand...

Av Carina - 12 februari 2020 15:30


Igår började Weight Trainer PRO, bokade in mig på första grupp passet kl 18:00. Fem stationer hade vi och man var 40 sekunder på varje station sedan bytte man.Vi körde fyra varv och alla gjorde efter sina förutsättningar.Riktigt tufft men roligt.Vi h...

Presentation


Carinas Blogg

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret


Skapa flashcards